Perusautoilija voi jälleen kiristellä hampaitaan jakeluasemalla: Dieselin hinta on taas saavuttanut bensan hinnan ja mennyt joissain paikoin ohikin. Pahinta tilanteessa on se, että se ei ole ohimenevä. Viimeinen sinetti hinnannousulle on rahtilaivojen siirtyminen dieselpolttoaineeseen vuonna 2020.

Viime syksynä dieselpolttoaineen hinnannousu sai suivaantuneet kansalaiset vaatimaan käyttövoimaveron poistoa dieselautoilta kansalaisaloitteella. Torstaihin mennessä aloitteen on allekirjoittanut 121 447 kansalaista. Keräys on käynnissä 12.5.2019 asti.

Nyt ottaa dieselkuskille kuitenkin ohraleipä pitemmällä tähtäimellä, ja syitä on useita. Nesteen energia-asiantuntija Lauri Kärnä toteaa Turun Sanomissa, että dieselin kallistumisesta voi syyttää osin maailmantaloutta, osin maailmanpolitiikkaa. Loppuja voi selittää ympäristön suojelulla.

Yleisesti tiedossa on se, että nousukausi lisää aina dieselin kysyntää maailmalla, koska kuljetukset lisääntyvät ja kyseistä polttoainetta on varastoissa niukasti. Toinen syy dieselin hinnannousuun on se, että markkinoille tulee jalostettavaksi yhä enemmän kevyitä raakaöljylaatuja, joista saadaan enemmän bensaa ja vähemmän dieseliä. Dieselin tuotantokustannukset nousevat.

Rahtilaivat siirtyvät dieseliin

Lopullinen niitti pitkien etäisyyksien perusautoilijoille on kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n päätös rahtialusten rikkipäästöjen rajoittamisesta. Kauppalaivat ovat siirtymässä raskaasta polttoöljystä dieselin käyttäjiksi ensi vuonna ja se lisää reippaasti kysyntää.

Jos dieselin tuotanto- eli krakkaushinta kaksinkertaistuu 30 dollariin tynnyriltä ja bensiinin vastaavasti putoaa alle 3,5 dollariin tynnyriltä, tiedossa on vallankumous polttoaineiden pumppuhinnoissa.

Seuraava eduskunta ja hallitus saavat pohdittavakseen, pitäisikö käyttövoimavero säätää ennen pitkää bensiiniautoille ja dieselin verokohtelua samalla helpottaa voimakkaasti. Sitä vaatii maailmankatsomukseen katsomatta sekä ammattiliikenteen, että tavallisen suomalaisen autoilijan etu.

SUOMEN UUTISET

Tagit