Suomi on sitoutunut EU:n tiukimpiin liikennepäästötavoitteisiin ja se uhkaa näkyä autoilun huomattavana kallistumisena.

EU:n komissio julkaisee piakkoin tavoitteensa autojen hiilidioksidipäästöistä. Tavoitteet olisivat lain tasolla ja alun perin odotettiin, että ne ovat erittäin kunnianhimoisia.

Käytännössä tämä tarkoittaisi, että Euroopan suurten maiden autoteollisuus joutuisi jatkossa pakon edessä kehittämään pienipäästöisempiä autoja eli hybridejä sekä sähköautoja.

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan autoteollisuuden edunvalvojat olisivat kuitenkin vaikuttaneet lopputulokseen, ja komissio olisi keventämässä tavoitteitaan merkittävästi. Tämä voi olla myös realistisempi vaihtoehto, mutta Suomen kannalta tavoitteiden höllennys olisi vaikeaa, sillä Suomi on sitoutunut EU:n tiukimpiin liikennepäästötavoitteisiin.

Polttoaineiden hinta nousee

Suomen tulisi puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä, ja jos EU nyt keventää tavoitteitaan, Suomi joutuu kansallisilla päätöksillä puuttumaan päästöihin päästäkseen lupauksiinsa.

Tähän mennessä Suomi on luottanut siihen, että autotehtaat tuottavat todella pienipäästöisiä autoja ja päästöt pienenevät automaattisesti ajan myötä. Jos näin ei käy, käytännössä se tarkoittaisi esimerkiksi polttoaineiden hintojen merkittävää kasvua.

Suomen sopimukset vastuuttomia

Perussuomalaiset arvostelevat Suomen linjaa.

– Jo ennestään Suomeen kohdistuvat päästövähennykset olivat kohtuuttomia erityisesti liikenteen osalta. Vastuuministerit ovat nukkuneet kai neuvotteluissa. Nyt hyväuskoiset suomalaiset poliitikot jymäytettiin uskomaan, että Saksa ja Ranska todella tinkisivät autoteollisuutensa eduista. Kuka maksaa? Tavallinen suomalainen autoilija, kansanedustaja Jani Mäkelä ihmettelee.

– Monella ei ole varaa uuteen autoon, vaikka romutuspalkkio triplattaisiin. Anne Bernerin tuloluokassa nyt vain ollaan absoluuttisen irti tästä todellisuudesta, Mäkelä jatkaa

Vihreiltä kestämättömiä ehdotuksia

Vihreiden eduskuntaryhmä julkaisi eilen vaihtoehtonsa vuoden 2018 valtion budjetiksi. Vaihtoehdossa leikataan dieselin verotukea ja kilometrikorvauksia sekä rajataan työmatkavähennystä. Perussuomalaiset pitävät esityksiä kestämättöminä.

– Vihreät haluavat korkeampaa työn verotusta, matkustamisen verotusta, teollisuuden verotusta ja niin edelleen. Olen sanaton. Vihreät haluavat verottaa maan kyykkyyn pahemmin kuin sosialistit, kansanedustaja Jari Ronkainen tylyttää.

Teollisuus ja työpaikat häipyvät

Perussuomalaisten mukaan Suomen huolimaton neuvottelutaktiikka kansainvälisissä sopimuksissa ja vihreä verotukseen perustuva ympäristövaikuttaminen vievät teollisuuden ja työpaikat muualle.

– Me haluamme, että teollisuus säilyy täällä, jossa ympäristöstä välitetään. Vihreä politiikka tuhoaa suomalaisen teollisuuden vieden sen sinne, missä luonto ei merkitse mitään.

– Päälle vihreät lätkäisevät satojen miljoonien veronkorotuksia duunarille. Tämän kun yhdistää EU:n toimintaan ja vastuuttomasti Brysseliin annettuihin lupauksiin, olemme syvällä suossa, Ronkainen lisää.

SUOMEN UUTISET