Hallitus aikoo harventaa ajoneuvojen katsastusväliä huomattavasti nykyisestä. Hallituksen esitys on lähetetty lausuntokierrokselle. Liikennevaliokunnan puheenjohtaja, perussuomalaisten kansanedustaja Ari Jalonen pitää esitystä tervetulleena.

– Autojen tekniikka on kehittynyt. Se mahdollistaa, että kevennetään yhteiskunnan ja autoilijoiden kustannuksia. Samalla pitää kuitenkin muistaa, että turvallisuus täytyy pitää kirkkaana mielessä tärkeimpänä asiana, Jalonen korostaa.

– Tämä liittyy hallituksen ajamaan normien purkuun, jota tehdään monella tavalla ihmisten arjen helpottamiseksi. Normissa on keventämisen varaa siksikin, että Suomi on tarkistanut ajoneuvoja tähän saakka tiukemmin kuin mitä EU direktiiveissään vaatii.

Ensikatsastus neljän vuoden jälkeen

Esityksen mukaan henkilö- tai pakettiauto katsastettaisiin ensimmäisen kerran vasta neljän vuoden jälkeen. Sen jälkeen se katsastettaisiin kahden vuoden välein, kunnes auto täyttää 10 vuotta. Sen jälkeen se katsastettaisiin vuoden välein, kuten tähänkin saakka.

Jatkossa omistaja voisi valita katsastuspäivän vapaasti huomioimatta auton rekisterinumeroa tai käyttöönottopäivää, kuten tähän saakka.

Moottoripyöriä ei katsasteta

Moottoripyöriä ei esityksen mukaan tarvitse katsastaa, kuten ei tähänkään asti. Moottoripyöräilijöiden liikenneturvallisuutta edistetään muilla keinoin, joihin direktiivi antaa mahdollisuuden.

Lakiesityksen luonnokset on lähetetty lausuntokierrokselle, joka päättyy 13.1. Eduskunnan käsiteltäväksi esitys tulee alkuvuonna. Katsastusdirektiivi pitää saattaa voimaan 20.5.

Vaan moittivatko katsastuskonttorit uudistusta työtehtävien vähentymisestä?

– Se on yksi näkemys. Aina pitää harkita erikseen, miten esitykset vaikuttavat laajemmin yhteiskuntaan, Jalonen pohtii.

Säästö 160 miljoonaa

Uudistus säästää kansalaisten kuluja tuntuvasti. Suomessa katsastetaan vuosittain noin 2,5 miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa. Katsastusten kustannus kansalaisille on yhteensä noin 160 miljoonaa euroa vuodessa.

Veli-Pekka Leskelä

Tagit