Kela esitti syksyllä 2017 tuloksetta sosiaali- ja terveysministeriölle korvausmenettelyn jatkamista vanhan mallin mukaisesti vähintään vuoden 2018 loppuun. Näin taksiliikenteessä tapahtuvia muutoksia olisi voitu paremmin arvioida Kelan korvaamien taksimatkoja käyttävien asiakkaiden näkökulmasta. Myös sekä uusia palveluntuottajia että autoilijoita olisi todennäköisesti saatu lisää mukaan.
– Ministeriö ei tukenut Kelan esitystä ja otti tietoisen riskin uudistuksen sujuvasta käyttöönotosta, toteavat kansanedustajat ja Kela-valtuutetut Leena Meri sekä Ritva ”Kike” Elomaa.
Lain tullessa voimaan jokaiseen maakuntaan valittiin tuolloin kilpailutuksella Kelan taksitilauksista vastaava palveluntarjoaja. Tämä on tuonut Kela-kyytien ympärille ongelmia erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Ihmiset, joilla on oikeus Kela-kyytiin eivät ole syystä tai toisesta saaneet kyytiä tilattua.
Berner vieritti syyn Kelalle
Erityisiä ongelmia ovat aiheuttaneet autojen järjestelmien toimimattomuus sekä se, että autoilijat tekivät sopimuksia liian myöhään palveluntuottajien kanssa. Tästä on ollut seurauksena se, että autoja ei ole ollut riittävästi alueella käytössä.
– Julkisuudessa ministeri Anne Berner (kesk.) on vierittänyt syyn Kelalle. Hän totesi Ylen haastattelussa 26.7, että Kelan taksikyytien ongelmat heinäkuun alussa eivät johtuneet lupien vapauttamisesta vaan Kelan samanaikaisesta kilpailutuksesta. Kelan mukaan kilpailutus oli ainoa keino varmistaa Kela-taksiin oikeutetuille ihmisille yhdenvertainen pääsy terveyspalveluihin
Perussuomalaiset Meri ja Elomaa tähdentävät, että koska Kela varoitti ministeriötä uudistuksen liian nopeasta toteuttamisesta eikä ministeriö antanut Kelalle sen pyytämää lisäaikaa, on hallituksen nyt budjettiriihessä ratkaistava, miten se tukee Kelaa syntyneiden ongelmien ratkaisemisessa.