Taksiuudistus täytti vuoden heinäkuun alussa. Anne Bernerin (kesk) ja edellisen hallituksen ajama koko taksiautoilun muuttanut uudistus on jo vuoden saanut kovaa kritiikkiä sekä Taksiliitolta että asiakkailta. Rinteen hallituksen hallitusohjelmassa luvataan puuttua taksiuudistuksen ongelmiin, kuten turvallisuuteen, harmaaseen talouteen, taksien saatavuuteen ja Kela-taksien kilpailuttamiseen.

Liikenneministeri Sanna Marin (sd) kertoi, että toimenpiteet alkavat selvityksillä.

Vuoden kestänyt ihmiskoe

Perussuomalaisten ensimmäinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Riikka Purra on tyytyväinen hallituksen kirjauksiin, mutta toivoo toimenpiteisiin vauhtia.

– Takana on vuosi tätä ihmiskoetta, jossa kärsijöiksi ovat joutuneet paitsi Kela-taksien käyttäjinä kaikkein heikoimmat ihmiset, myös muut asiakkaat ja osaavat ja kokeneet kuljettajat. Toivoisin kovasti, että edes uudistuksen suurimmat ja ilmiselvät ongelmat päästäisiin korjaamaan mahdollisimman nopeasti. Tietoa varmasti on, ilman pitkällistä selvittelyäkin, Purra sanoo.

Heikentynyt asiakasturvallisuus

Taksiliiton tuoreen selvityksen mukaan luottamus takseihin on laskenut merkittävästi. Vain 12 prosenttia vastanneista suhtautuu muutoksiin myönteisesti. Monet ovat vähentäneet taksinkäyttöä.

– Olen itsekin kokenut epämiellyttäviä hetkiä takseissa, joiden kuljettajat eivät osaa kieltä, eivät osaa kirjoittaa osoitetta, eivät löydä perille eivätkä hallitse pienintäkään asiakaspalvelua. Mutta minä ja kaltaiseni tietysti selviämme. Kela-taksien asiakkaiden kohdalla asia on usein täysin toinen. Muistisairaat, vanhukset ja vammaiset eivät useinkaan kykene tai jaksa valittaa saamastaan kohtelusta, Purra selittää.

– Asiakasturvallisuuden heikentyminen taksia välttämättä tarvitsevien ihmisten kohdalla on merkittävä ongelma. Ruuhkat välityskeskuksissa, myöhästymiset, kokonaan toteutumattomat matkat ja huono palvelu ovat arkipäivää, niin Uudellamaalla kuin syrjäseuduilla. Ongelmia on kilpailuttamisessa ja kuljettajien osaamisessa. On käsittämätöntä, että liikenneluvan voi saada lähes kuka tahansa, Purra sanoo.

Ei aktiivista katumista keskustalta

Taksiuudistuksen äiti Anne Berner jätti politiikan ja siirtyi ruotsalaisen finanssijätti SEB:n hallitukseen. Keskusta on kuitenkin taas hallituksessa. Taksiliitto on koko ajan syyttänyt ministeriötä, joka ajoi lain läpi vastustuksesta ja varoituksista huolimatta.

– Vaalien suurin häviäjä on hallituksessa nyt sitoutunut ohjelmaan, jossa korjataan sen itse aiheuttamia ongelmia. Mitään aktiivista katumista taksialan pilaamisesta ei kuitenkaan ole kuulunut. Onneksi kansalaiset näkevät kepu-petoksen läpi, ja puolueen kannatus laskee kovaa vauhtia, Purra sanoo.

Taksialallakin ”työvoimapula”?

Purra suhtautuu epäillen siihen, kykeneekö hallitus näkemään uudistuksen ongelman kokonaisuudessaan, sillä siihen liittyy merkittävästi myös maahanmuutto.

– Taksialahan on perinteisesti yksi niistä aloista, joissa monien puolueiden mukaan on ”huutava työvoimapula”. Valitettavasti samaan aikaan alalta on joutunut lähtemään merkittävä osa perinteisiä takseja, taksiyrittäjiä ja suomalaisia ajajia.

– Kilpailun lisääntyminen ja muut alan muutokset ovat aiheuttaneet sen, että ansiot jäävät hyvin alhaisiksi. Suomeksi sanottuna – ainakaan pääkaupunkiseudulla liksalla ei tule toimeen, mikä sitten jälleen aiheuttaa sen, että työvoimapula on huutavaa, ja sitä paikkaamaan tarvitaan maahanmuuttajia, joilla ei välttämättä osaaminen riitä alkuunkaan, Purra selittää.

– Kahden päivän kurssilla ei ummikko tule taksiautoilijaksi – ainakaan sellaiseksi, jota suomalainen haluaa käyttää. Hallitus, tuokaa oikeat taksit takaisin, Purra vaatii.

Suomen Uutiset