Eduskunnan kyselytunnilla kiisteltiin intohimoisesti päivän liikenneuutisesta, eli hallituksen päätöksestä avata VR:n lopettamat junayhteydet kilpailulle. Asiasta kysyi myös Pohjois-Karjalan perussuomalainen kolmannen kauden kansanedustaja Pentti Oinonen, joka kantoi huolta junayhteyksien jatkumisesta.

– Pohjois-Karjalan asukkaat ovat suuresti huolestuneet Nurmes-Joensuu-välin lakkautusuhasta. Vaikka Pohjois-Karjala on harvaan asuttua aluetta, tarvitsevat myös he toimivat liikenneyhteydet. Voivatko pohjoiskarjalaiset luottaa siihen, että junaliikenne Nurmes-Joensuu-välillä säilyy ja jos kilpailu avataan, niin toimiiko junayhteys siihen saakka kunnes uudet yrittäjät alkavat toimintansa, Oinonen kysyi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä (kesk.).

Hallitus etsii uusia rautatieyrittäjiä

– Me pyrimme hyvällä ja nopealla työskentelyllä huolehtimaan nimenomaan siitä, että pystymme saamaan mahdollisimman monia uusia toimijoita kiinnostumaan näistä reiteistä, erityisesti Pohjois-Karjalassa, jossa on ollut paljon huolta ja kysyntää tästä reitistä. Samaan aikaan meillä on määrä katsoa aikanaan niitä ratkaisuja, joita haemme väliajalle, Berner vastasi.

Oppositio kysyi vielä, pystyykö hallitus takaamaan, että junaliikenne säilyy siihen saakka, että uudet yritykset ehtivät aloittaa toimintansa.

Kilpailutus keväällä

Berner kertoi, että VR:n sopimukset kestävät vuodenvaihteeseen saakka, mutta on sovittu, että VR jatkaa toimintaansa maaliskuun loppuun saakka. Hallitus etsii sillä aikaa uusia toimijoita. Yksinoikeudet avataan kevääseen 2016 mennessä. Samalla selvitetään, miten kalustokysymys ratkaistaan. Samalla selvitetään korvaavien yhteyksien sopimista linja-autoyhtiöiden kanssa.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) vastasi, että eihän kilpailutusta ehditä parissa viikossa tekemään, vaan tarvitaan huolellinen valmistelu ja kilpailutukseen päästään keväällä. Yritys voi aloittaa liikenteen sitten ehkä syksympänä.

Edellinen hallitus lakkautti bussilinjoja

Berner muistutti edellisen hallituksen lakkauttaneen paljon bussiyhteyksiä ja viime aikoina ovat vapaasti kilpailevat bussiyhtiöt vallanneet ostopalvelulta vapautuneet reitit markkinaehtoiseen käyttöön.

VR:n osalta Berner korosti, ettei hallitus yksityistä, vaan vapauttaa kilpailulle ne radat, joita VR ei liikennöi. Joissain maissa on yksityistetty, mutta me emme ole sitä tekemässä, Bremer korosti.

Hallitus ei ”murskaa hyvinvointiyhteiskuntaa”

SDP:n Antti Rinne syytti hallitusta hyvinvointiyhteiskunnan murskaamisesta, kun se yksityistää junayhteydet ideologisin perustein. Sipilä vastasi, että hän ei ymmärrä, miten se murskaisi yhteiskuntaa, jos yksityinen toimija tulee VR:n tilalle, joka ei yhteyttä enää halua pitää yllä.

– Pitäisin sitä päinvastaisena kehityksenä, Sipilä sanoi.

Berner jatkoi, että kun linja-autoliikenne vapautettiin kilpailulle, saatiin useampia yrityksiä ja reittejä, halvemmat hinnat ja parempaa palvelua. Tavoite on antaa kansalaisille parasta palvelua koko Suomessa niin, että valtio tukee vain tuottamattomia yhteyksiä.

Hän muistutti, että jos tietoliikennettä ei olisi vapautettu, ei Suomessa olisi nyt näin hyviä langattomia yhteyksiä tällä hinnalla.

Ville Niinistö (vihr.) tuki hallitusta sanoen, että kilpailun avaaminen lisää todennäköisesti myös pääkaupunkiseudun seutuliikennettä, siitä on saatu hyviä kokemuksia Euroopasta, kunhan ratoja ei yksityistetä.

Veli-Pekka Leskelä