“Jos kristityiltä kysyisi, että pitäisikö homoseksistä tuomita kuolemaan, niin suurin osa vastaisi ei. Ainakin Euroopassa asuvista. Jos taas asiaa kysyisi maailman muslimeilta, niin suurin osa sanoisi vastaavasti kyllä.” Islamin jättänyt turkulaistunut kurdipakolainen Seida Sohrabi kertoo, miksi ei pidä islamofobian käsitteestä.

Miksi ideologia ja ihmisen syntyperä ovat kaksi eri asiaa? Miksi islam on poliittinen uskonto? Miksi islamia on vaikea muuttaa?

Haastattelun aluksi Seida Sohrabi haluaa puhua islamofobian ongelmallisuudesta.

– Muslimiksi ei synnytä, vaan siihen kasvatetaan. Sana islamofobia pyrkii kieltämään kritiikin uskontoa kohtaan vertailemalla ideologiaa synnynnäiseen seikkaan kuten naiseuteen, homouteen tai tummaihoisuuteen. Mitä tahansa ideologiaa eri arvojärjestelmää tulee pystyä kritisoida.

Sohrabi puhuu omakohtaisen kokemuksen äänellä, sillä hän on itse jättänyt islamin. Hän saapui Suomeen Iranin kurdialueelta turvapaikanhakijana 1990-luvulla. Tällä hetkellä Sohrabi opiskelee Turun yliopistossa poliittista historiaa. Sohrabi toimii myös aktiivisesti kokoomuksen kunnallispolitiikassa.

– Muslimeja on erilaisia kuten on erilaisia ryhmiä, se on selvää. Kuitenkin islamin uskonto perustuu muuttumattomuuteen ja täydellisyyteen. Siihen, ettei uskontoa voi lähteä muuttamaan. Islam tosiaan sanana tarkoittaa alistumista ja islam perustuu niin koraaniin kuin profeetta Mohammadin opetuksiin, jotka on osa hadithia eli perimätietoa, jota kutsutaan myös sunnaksi eli oikeaksi tavaksi elää, hän sanoo.

Tulkintaerot islamilaisten koulukuntien välillä ovat hyvin pieniä. Sohrabi mainitsee esimerkkinä naisten sukuelinten silpomiseen.

– Vaikka monet muslimit vastustat sitä, on vielä miljoonia, jotka silpovat naisia uskonnon nimissä. Asia tulee perimätiedossa esille hyväksyttävänä toimena profeetan sanoin.

Puhdas käytäntö estää reformaation eli uskonpuhdistuksen

Sohrab sanoo, että islamia ei voi verrata täysin kristinuskoon, sillä kristinusko on käynyt läpi uskonpuhdistuksen, jossa kirkko ja valtio erotettiin toisistaan.

– Kristinusko on satoja vuosia islamia edellä. Puhun siis nimenomaan islamista. Toiseksi painottaisin, että jos kristityiltä kysyisi, että pitäisikö homoseksistä tuomita kuolemaan, niin suurin osa vastaisi ei. Ainakin Euroopassa asuvista. Jos taas asiaa kysyisi maailman muslimeilta, niin suurin osa sanoisi vastaavasti kyllä. Muslimin kuuluu noudattaa islamia ja islamin uskonnon mukaan homoudesta kiinnijäämisestä seuraa kuolema. Nämä eivät ole omia mielipiteitäni, vaan uskonnon faktaa.

Politisoitunut islam

Sohrab painottaa, että islam ei ole uskonto, joka on ihmisen ja Jumalan välinen asia, vaan islam on poliittinen ja hallinnollinen järjestelmä.

– Se ei ole verrattavissa kristinuskoon, joka muuttaa näkemyksiään. Muslimit ovat kaikki yksilöitä, mutta suurimman osan mukaan uskonto on täydellinen ja muuttumaton. Ja koko uskonnon keskiössä on Jumalan viesti eli koraani. Meidän olisi päivitettävä koraania, mikäli haluamme paremman tulevaisuden. Suurin osa muslimeista pitää tätä absurdina ajatuksena, hän tarkentaa.

– Islamin uskonto on ortodoksinen ja ortopraktinen (eli puhtaaseen käytäntöön perustuva) uskonto, Sohrab jatkaa.

Jos joku nyt kiinnostuu islamista, suosittelee Sohrab lukemaan Mark A. Gabrielin kirjaa Islam ja terrorismi. Gabriel on kristinuskoon kääntynyt maailman vanhimman Egyptissä sijaitsevan islamilaisen yliopiston Al-Azharin historian professori ja entinen imaami. Tätä kannattaa tosin lukea kriittisesti, koska kirjoittaja on kääntynyt kristinuskoon, jota nyt vuolaasti kehuu.

Suomalaista islamin tulkintaa

Sohrabi suosittelee aiheesta kiinnostuneita myös tutustumaan Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaamin, Anas Hajjarin tulkintoihin.

– Hän on iso nimi Suomessa. Hyvä esimerkki Hajjarin tulkitsemasta linjasta on Keskisuomalaisen julkaisema haastattelu 19.1.2016, jossa imaami Hajjar vastaa moniin kiistanalaisiin kysymyksiin.

Haastattelussa hän esimerkiksi vastaa ja kommentoi muslimien maallistumista ja sitä, kuinka yleistä se on.

“Maallistuminen näkyy monissa uskontojen edustajissa, valitettavasti myös muslimeissa. Maallistuneet eivät edusta teoissaan enää uskontojaan. Jumalan säännöt eivät muutu, vaikka jotkut jättäisivät noudattamatta niitä.”

Islam tarvitsee kipeästi uutta päivitystä

Lopuksi Sohrabi haluaa puhua asenteiden merkityksestä. Liika suvaitsevaisuus ei edistä islamin muutosta.

– Haluamme kenties nähdä uskonnon positiivisesta perspektiivistä, mutta moni asia todistaa meille, että islam tarvitsee kipeästi päivitystä. Islam perustuu täydellisyyteen ja muuttumattomuuteen. Tällä hetkellä on jo voimia taistelemassa tätä vastaan. Hyvä niin, ja se on toivottavaa, hän päättää.

Heli-Maria Wiik