Ajatuspaja Suomen Perustan Simo Grönroos tenttaa videolla soteen syvällisesti perehtynyttä Riikka Purraa, joka on juuri julkaissut raportin sote-lakiesityksestä. Purra arvioi sotesta käytävää julkista keskustelua, sote-lakiesityksen keskeisimpiä muutoksia sekä pahimpia sudenkuoppia.

Purra harmittelee sitä, että sote-keskustelu on julkisuudessa jäänyt pinnalliseksi, ja on kiertynyt erilaisten iskulauseiden, erityisesti ”valinnanvapaus”-käsitteen ympärille. Lisäksi Purran mukaan soten varjolla takana tehdään merkittäviä poliittisia siirtoja. Osa niistä on hyviä, mutta osaan liittyy hyvin suuria ongelmia.


Toiminnanjohtaja Simo Grönroos tenttaa Riikka Purraa. 10 min 35 sek.

– Valinnanvapaus yleisesti viestii meille pelkästään positiivisia asioita, kuten vapaus ja hyvinvointi. Valinnanvapauden suurin arkkitehti kokoomus on juuri tällä tavoin pyrkinyt tuomaan asiaa esille. Kukapa ei haluaisi valinnanvapautta? Mutta ongelma on siinä, että tämä käsite ei itsessään kerro mistään mitään, Purra aloittaa.

Valinnanvapausesityksessä on lakitekstiä 2000 sivua. Voidaan myös kysyä, kuinka monella poliitikolla asia on edes kohtuullisesti hallussa.

– Sen lisäksi, että sote-keskustelu on pinnallista, se on aika monimutkaista. Keskimääräisen kansalaisen kiinnostus tähän asiaan on lopahtanut jo ajat sitten, ja se on ihan ymmärrettävää. On valtavasti kapulakielisiä termejä, ja asia esitetään hyvin teknisesti ja monimutkaisesti – vaikka asia ei kuitenkaan lopulta ole monimutkainen.

– Valinnanvapausesityksessä on lakitekstiä 2000 sivua. Voidaan myös kysyä, kuinka monella poliitikolla asia on edes kohtuullisesti hallussa.

Viimeksi eilen eräältä hallituksen ministeriltä kysyttiin, mikä on esityksen suurin ongelma. Hän alkoi puhumaan kilpailuttamisesta. Toimittaja ei esittänyt mitään vastakysymyksiä.

Kaikki tapahtuu hyvin lyhyessä ajassa.

– Kilpailuttaminen on hyvin pieni ongelma valinnanvapausasiassa, sillä maakunta nimenomaan ei kilpailuta valinnanvapauden piirissä olevia palveluita – ainoastaan sen ulkopuolelle jääviä, paljon pienempiä ja vähäpätöisempiä asioita.

– Sotekeskustelu on itsessään aika merkillistä, Purra summaa.

Entä mitkä ovat uuden lakiesityksen suurimmat muutokset?

– Suurin muutos on se, että asiakassetelin käyttöä on supistettu. Edellisellä lausuntokierroksella asiantuntijat antoivat suurinta kritiikkiä erikoissairaanhoidon alistamisesta valinnanvapauden piiriin. Tätä on nyt kiristetty. Toisaalta tämä on edelleenkin mahdollista, jos julkinen puoli ei pysty tarjoamaan hoitoa puolen vuoden eli hoitotakuun aikana.

– Tämän lisäksi uudistukseen on tehty muita pienempiä muutoksia. Viime päivinä on kuultu, että aiemmin esitykseen hyvin kriittisesti suhtautunut asiantuntija on kääntänyt kelkkansa, niin en oikein ymmärrä, miten tämä on mahdollista.

Minkälaisia poliittisia intressejä sote-uudistuksen taakse kätkeytyy?

Suurin osa ihmisistä ymmärtää asian Purran mukaan siten, että keskusta saa maakuntamallinsa, kokoomus valinnanvapautensa ja kolmas hallituspuolue sitten jotain muuta.

– Aika paljon koko asiaa viedään eteenpäin pelon tasapainolla. Aika harvalla eduskuntapuolueella on hinkua uusiin eduskuntavaaleihin, ainakaan vielä.

Entä kannattaako ensin tehdä vähän kehnompi sote-malli, ja paikkailla sitä sitten jälkikäteen?

– En oikein ymmärrä tätäkään. Keskustan on saatava maakuntamalli betonoitua ennen eduskuntavaaleja, tämä on aivan selvää. Kun se on lyöty läpi, ei sitä sitten korjailla. Valinnanvapaus on vielä oleellisempi. Kun markkinat avataan laajasti, ei asiaa sitten enää korjailla. Kysymyksessä on niin massiivinen uudistus, että sen kulmien fiksaaminen ei riitä.

Kun maakuntamalli on lyöty läpi, ei sitä sitten korjailla.

– Kaikki tapahtuu hyvin lyhyessä ajassa. Vaalit ovat syksyllä, laki pitää saada hyväksyttyä, nyt ovat maakuntien pilotit alkamassa. Nyt on tarkoitus saada asia betonoitua niin, ettei siitä voi enää joustaa. Toisaalta hallitus ja monet valmistelijat toivovat, että kritiikki laantuu ajan myötä.

– Todennäköisesti kansalaiset eivät lähde tämän asian takia Senaatintorille mieltään osoittamaan.

Mikä on uudistuksen keskeisin ongelma?

– Ongelmia on todella paljon. Käsittelen niitä raportissa tarkemmin. Mutta kaikkein keskeisin ongelma on se, että se siirtää veronmaksajien rahaa suuryrityksille ja ylipäätään sellaiseen terveydenhuoltoon, joka ei ole kovin vaikuttavaa.

Uudistus lisää alueellisia eroja, vaikka uudistuksen oleellisimpiin tavoitteisiin kuului se, että niitä pyritään vähentämään.

– Seuraa ylihoitoa. Painopiste siirtyy ”nuhapoleille” ja vähenee oleellisemmalta puolelta. Seuraa myös alihoitoa. Uudistus lisää alueellisia eroja, vaikka uudistuksen oleellisimpiin tavoitteisiin kuului se, että niitä pyritään vähentämään. Tässä tavoitteessa ei nähdäkseni onnistuta ollenkaan. Tämä on suurin ongelma.

Purra esittää toiveenaan, että kun eduskunta käsittelee soteasiaa, kansanedustajat keskittyisivät mahdollisimman substanssipitoiseen kritiikkiin ja pidättäytyisivät iskulauseista ja helposta yleiskritiikistä.

– Jään odottamaan, miten hallituksen edustajat vastaavat. Viime viikolla kyselytunnilla olin pudota lehteriltä, kun valtionvarainministeri Petteri Orpon vastaukset olivat niin huvittavia. Hän sanoi muun muassa, että tämä uudistus nimenomaan pelastaa Suomen terveydenhuoltojärjestelmän suuryrityksiltä.

Sote-raportti arvioi tarkemmin soten keskeisiä ongelmakohtia. Raportti on ladattavissa Suomen Perustan sivuilta.

SUOMEN UUTISET