Perussuomalaiset kysyivät tänään eduskunnan kyselytunnilla Suomen päästötavoitteista ja niiden hinnasta autoilulle. Perussuomalaisten mukaan Suomi on sitoutunut EU:n tiukimpiin liikennepäästötavoitteisiin, ja se uhkaa näkyä autoilun huomattavana kallistumisena.

– Suomi on jo etukäteen luottanut siihen, että hyvin epärealistiset tavoitteet toteutuvat, kun EU pakottaa autotehtaat tekemään vähäpäästöisiä autoja. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan näin ei ole kuitenkaan käymässä. Liikenne- viestintäministeri onkin jo puhunut muista keinoista tavoitteiden saavuttamiseksi, ja silloin ollaan taas kerran suomalaisen autoilijan – työssäkäyvän ihmisen – kukkarolla! kansanedustaja Jari Ronkainen huomautti.

Vihreä politiikka käy kalliiksi

Perussuomalaisten mielestä Suomen huolimaton neuvottelutaktiikka kansainvälisissä sopimuksissa ja vihreä verotukseen perustuva ympäristövaikuttaminen tulevat suomalaisille kalliiksi.

Perussuomalaiset pitävät mahdottomana, että päästötavoitteisiin päästäisiin sillä, että ihmiset ostavat uusimpia autoja.

– Voin kertoa, että monellakaan ei ole varaa uuteen autoon, vaikka mitä tehtäisiin. Ministereiden tuloluokassa nyt vain ollaan täysin irti tästä todellisuudesta, Ronkainen sivalsi.

– Teidän epärealistiset tavoitteet liikenteen osalta uhkaavat jo koko teollisuutta ja sitä kautta suomalaisia työpaikkoja ja koko kansantaloutta.

Keskustan ministerit selittelivät

Perussuomalaiset kysyivät, miten hallitus varmistaa, että pitkien etäisyyksien Suomessa, jossa auto on monelle työntekijälle välttämätön, on varaa jatkossakin käydä töissä.

– Kertokaa nyt, arvoisa ministeri, miten aiotte varmistaa, että koko Suomessa on jatkossakin mahdollisuus elää, tehdä töitä ja yrittää? Ronkainen kysyi.

Vastauksessaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) korosti ajoneuvojen energiatehokkuutta ja uusien polttoaineiden merkitystä. Autokannan uusimisen keinoina hän mainitsi romutuspalkkion sekä sähköautojen hankintatuen.

Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk.) mukaan tehokkain tapa alentaa päästöjä on sekoitevelvoite, jossa fossiiliseen polttoaineeseen lisätään uusiutuvaa komponenttia. Myös Tiilikainen luotti, että sähköautot halpenevat.

SUOMEN UUTISET