Perussuomalaiset kansanedustajat Jari Ronkainen ja Riikka Slunga-Poutsalo ovat tyytyväisiä hallituksen lisäbudjetissa esittämään Hanko-Hyvinkää-radan sähköistämiseen. Hankkeen ratasuunnittelu on käynnissä ja hanke käynnistetään vuonna 2020. Kustannusarvio on 62 miljoonaa euroa.

– Olin asiasta viime kaudella yhteyksissä liikenneministeri Anne Bernerin kanssa ja rattaat saatiin pyörimään. Nykyisen hallituksen päätös käynnistää hanke on kuin kirsikka kakun päälle, edellisen kauden liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenenä toiminut Jari Ronkainen kertoo.

Osa rahtiliikenteestä raiteille

Hankkeen teollisuudelle koituvien taloushyötyjen lisäksi asian etenemistä päätöksentekoon ovat tukeneet hankkeen ympäristövaikutukset.

– Sen lisäksi, että hanke tukisi Hangon sataman kasvavaa vienti- ja tuontitoimintaa sekä piristää niin Uudenmaan kuin valtakunnankin yritysten elinvoimaa, niin vaakakupissa on todennäköisesti painanut myös mahdollisuus siirtää osa Hanko—Mäntsälä-tien rahtikuljetuksista raiteille. Samalla vähennetään liikennepäästöjä ja parannetaan liikenneturvallisuutta, kun saadaan valtatien raskaan liikenteen osuutta vähennettyä, perustelee uusimaalainen ensimmäisen kauden kansanedustaja Riikka Slunga-Poutsalo.

Tasoristeysten turvallisuus huomioitu

Raaseporin tasoristeysonnettomuuden jälkeen runsaasti keskustelua herättänyt tasoristeysten turvallisuus tulee niin ikään kaksikon mielestä huomioitua.

– Väylävirasto teki aivan oikein yhdistäessään tasoristeysten turvallisuussuunnitelman Hangonradan sähköistämiseen, sillä nyt toteutettavalla hankkeella päästään samalla kertaa eroon useista vaarallisista tasoristeyksistä, joita on etenkin Hanko—Karjaa-rataosuudella, Slunga-Poutsalo summaa.

Yhdistää poikittaisliikenteen pääväylään

Hämeen kansaedustaja Ronkainen näkee hankkeessa positiivisia talousvaikutuksia ei pelkästään Länsi-Uudellemaalle, vaan laajemmallekin työssäkäyntialueelle.

– Radalla on tärkeät yhteydet Vuosaaren ja Hangon satamiin, Kirkniemen paperitehtaalle sekä Hämeenlinnan terästehtaalle. Tämän lisäksi Hanko—Hyvinkää-radan sähköistäminen yhdistää Uudenmaan poikittaisliikenteen Helsinki—Oulu-pääväylään ja palvelee näin valtakunnallisestikin ihmisten ja rahdin kuljetusta.

SUOMEN UUTISET