Tagi: Journalismi

Ruotsin valtiollisen televisio SVT:n tulisi lisätä jokaiseen ajankohtaislähetykseen tuhti annos ilmastokriisiä. Ympäristön hätätilauutisten kesto olisi 15 minuuttia ja ne veisivät puolet ajankohtaisohjelmien ohjelma-ajasta. Käytännössä vihreiden ehdotus tarkoittaisi sitä, että poliitikot päättäisivät julkisen palvelun uutissisällöistä.  Lue lisää >

projectveritas.com

Yhdysvalloissa mediajärjestö Project Veritasin julkaisemat nauhoitukset televisiokanava CNN:n sisäisistä kokouksista presidentinvaalien ajalta paljastavat, kuinka media yrittää vaikuttaa vaaleihin uutisoinnillaan. Nauhoitusten perusteella median vaalivaikuttamispeli Yhdysvalloissa on jo todella härskiä, eikä sillä ole enää juuri mitään tekemistä puolueettoman ja itsenäisen journalismin kanssa. Nauhoituksissa kuullaan mm. CNN:n toimitusjohtajan Jeff Zuckerin edesottamuksista.  Lue lisää >

Suomalainen media vaikuttaa voimakkaasti ihmisten todellisuuskäsitykseen. Mediat julkaisevat usein uutisia, joissa rakentuvat narratiiveille (tarinoille), jotka eivät ole totta. Toki näiden tarinoiden faktanpalaset pitävät paikkansa, mutta kokonaisuuden tarkoitus on antaa kuva, joka on tosiasiassa päinvastainen totuuden kanssa. Narratiiviuutisointi toimiikin päinvastoin kuin perinteinen journalismi. Narratiiviuutisoinnissa päätetään ensin lopputulos, ja sen jälkeen valitaan uutiseen ainoastaan ne faktat ja...  Lue lisää >

Median politisoitumisesta on puhuttu paljon viime vuosina. Samalla kuitenkin myös tiede on politisoitunut. Ajatuspaja Suomen Perustan toiminnanjohtaja Marko Hamilo toteaa, että politisoituminen mahdollistaa toimittajille sen, että on helppoa valikoida oman maailmankuvan edustajia asiantuntijahaastateltaviksi. – Medialla on suuri valta paitsi valikoida aiheita kansalliselle agendalle, myös valita ne asiantuntijat, joiden kehystämänä keskustelua käydään, Hamilo sanoo.  Lue lisää >

PS ARKISTO

Perussuomalaisten kansanedustaja Olli Immonen jätti tänään hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa hän vaatii hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin suomalaisen journalismin riippumattomuuden, neutraalisuuden, epäpoliittisuuden ja monipuolisuuden vahvistamiseksi. Pelkona on, että hallitus sitoo koronakriisin varjolla laadittavan ”tukimallin” kautta suomalaisia tiedotusvälineitä poliittiseen ohjaukseen.  Lue lisää >

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyönä tehty ”Kenen joukoissa seisot?” – kyselytutkimus journalismin opiskelijoiden arvoista vahvistaa, että valtaosa journalismin opiskelijoista kannattaa vihervasemmistolaisia ja liberaaleja arvoja. He suhtautuvat myönteisesti muun muassa maahanmuuttoon, vapaaseen liikkuvuuteen ja homoavioliittoihin ja inhoavat perussuomalaisia.  Lue lisää >

svd.se, samtiden.nu

Miksi kansa maksaa yhä nihkeämmin perinteisen median vuositilauksista ja sen sijaan ostaa yksittäisiä juttuja yksittäisiltä toimittajilta kertamaksulla? Ehkäpä siksi, koska punavihreää ajattelutapaa tuputtavan median jutut eivät enää kiinnosta. Keskustelu muuttuvasta uutismaailmasta käy kiivaana Ruotsin perinteisessä mediassa ja liekehtien somessa.  Lue lisää >

Aikaamme määrittävä politisoituminen edellyttää myös aiempaa poliittisempaa journalismia. Puolueettomuuden nimiin vannovalle toimittajakunnalle muutos on kivulias. Ideologisesti sitoutunut journalismi voi kuitenkin palvella demokratiaa, kirjoittaa median ja poliittisen viestinnän tutkija Markus Ojala Politiikasta-verkkojulkaisussa.  Lue lisää >

LEHTIKUVA

Median kaikkein tärkeimmän tehtävän pitäisi olla poliittisen vallankäytön valvonta. Suomalaisen mediakentän kovinta ääntä käyttävät kuitenkin pitkälti lähes monopoliasemassa oleva Yle sekä suuryritysten intressejä palveleva Helsingin Sanomat. Kun toinen käyttää resurssinsa vallanpitäjien kantojen toisteluun ja toinen suuryritysten kantojen markkinointiin journalismina, niin onko kumma, ettei tavallisen kansan etu heijastu median ulostuloihin? Minkälaiseen mediaan kansalainen voisi luottaa? Suomen...  Lue lisää >

LEHTIKUVA

Suomeen on perusteilla Mustread.fi-mediatalo, joka suorasukaisesti kertoo tuovansa päättäjäviestinnän ”pois kulisseista”. Palvelun kerrotaan olevan yhdistelmä natiivimainontaa sekä journalismia. Suomen Uutisten päätoimittaja Matias Turkkila kirjoittaa lobbauskoneesta.  Lue lisää >

Kuvituskuvaa. Tor Wennström, Lehtikuva

Ulkoministeriön erikoistutkija Hiski Haukkala harmittelee Suomen Kuvalehden kolumnissaan journalismin tilaa. Mediasektorin myllerrys ja resurssipaineet ovat Haukkalan mukaan vieneet pois laadukkaan journalismin tärkeimmän ainesosan: ajan. Tilalle on tullut nopeiden klikkausten logiikka. – Samalla osalla toimittajista on tuntunut olevan niin kova kiire valistaa suomalaisia siirtolaisuuden hyvistä puolista, että journalismin perustehtävä, totuudenmukainen tiedonvälitys asiasta on välillä unohtunut, Haukkala...  Lue lisää >