

STX-päätös – Suomen historian suurin munaus
Hallituksen päätös evätä STX:n 50 miljoonan pääomalaina oli Suomen historian teollisuus-, työllisyys- ja talouspoliittinen emämunaus. Päätöksen seuraukset ovat pahimmillaan katastrofaaliset.
Kataisen hallitus jatkaa suomalaisten, teollisten työpaikkojen alasajoa. Teollisuuden toimintaedellytyksiä on nykyisen hallituksen aikana heikennetty urakalla. Veron korotuksilla, rikki- ja muilla vastaavilla direktiiveillä lisätään yritysten energia- ja logistiikkakustannusten lisätaakkaa yli kahdella miljardilla eurolla vuodessa.
Teollisuuden tappotahti on ollut nykyisen hallituksen mielestä liian hidas. Siksi he päättivät tehdä lopullisen iskun ja hävittää kerralla yli 20 000 työpaikkaa. Näin toimii hallitus, jonka ohjelman nimi on ”avoin, oikeudenmukainen ja rohkea Suomi”. Kataisen hallituksen keskeisinä kärkihankkeina ovat ”kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen”. Tuloksien pohjalta hallitusta on kutsuttava kelvottomien kompromissien koalitioksi.
Todelliset tohelot ja tunarit
Hallituksen päätös evätä STX:n 50 miljoonan pääomalaina oli Suomen historian teollisuus-, työllisyys- ja talouspoliittinen emämunaus. Päätöksen seurauksena metalliteollisuuden selkäranka voi murtua. Telakat Turussa ja Raumalla ovat lopetusuhan alla. Samalla tuhotaan koko meriteollisuuden klusteri. Toisenlaisella päätöksellä olisi varmistettu 22 000-23 000 työpaikan säilyminen. Koko työllisyysvaikutus yhteiskunnallemme olisi ollut vielä kolme kertaa suurempi, eli siitä voi laskea verotulot ja muun taloudellisen toimeliaisuuden vaikutuksen.
Valtiontaloudellisesti tässä ei olisi ollut muuta kuin voitettavaa. Veroeuroja ei olisi kulunut senttiäkään. Talouspoliittinen ministerivaliokunta (Jyrki Katainen, Jutta Urpilainen, Päivi Räsänen, Carl Haglund, Paavo Arhinmäki, Lauri Ihalainen, Jan Vapaavuori ja Ville Niinistö) ei halunnut käyttää tätä mahdollisuutta. Mitään laillista estettä lainan myöntämiseen ei ollut, vain tahto puuttui. Uskottiin huhupuheisiin ja luultiin, että kauppa syntyy, vaikka lainaa ei anneta. Tällainen toiminta ministeritasolla on ylimielistä ja täysin edesvastuutonta. Oikeaa tietoa olisi saatu kahdella puhelinsoitolla.
Valtion budjettiin noin miljardin aukko
Tämän kaupan kaataminen merkitsee 300-500 miljoonan euron palkkaverojen menetystä, kun laskentaan otetaan mukaan koko meriklusteri. Alv- ja yritysverojen osuus olisi ollut samalla laskentapohjalla 200-300 miljoonaa euroa. Valtiontalouden toisen vaakakupin menopuoli kasvaa, kun työttömyysturvamenot kasvavat arviolta 150-200 miljoonaa euroa sekä kuntien sosiaaliturvamenot yli 100 miljoonaa euroa. Telakkaklusteri ulottuu yli 200 kuntaan, joissa on yrityksiä tekemässä osia ja komponentteja sekä hoitamassa laajaa logistiikkaketjua. Näiden kuntien verotulot kapenevat ja on selvää, että valtiota tullaan huutamaan apuun. Tällainen talouspoliittinen kokonaisvaltainen tarkastelukyky tai halu puuttui talouspoliittiselta ministerivaliokunnalta.
Sovitusta on pidettävä kiinni
Ministeri Jan Vapaavuori on julkisesti väittänyt, että valtion 50 miljoonan euron pääomalaina ei olisi välttämättä varmistanut risteilijätilausta. Väite on täyttä puppua eikä perustu mihinkään faktaan. Se on samaa tasoa kuin talouspoliittisen ministerivaliokunnan oletus, että risteilijäkauppa syntyy ilman 50 miljoonan euron pääomalainaa.
Royal Caribbean International ei ollut neuvotellut muiden kuin Turun telakan kanssa risteilijäkaupasta siihen saakka, kunnes (20.11.2012) Kataisen hallitus kaatoi valmiiksi neuvotellun rahoituspaketin omalta osaltaan. Varustamon puolelta ilmoitettiin, että kauppa voidaan allekirjoittaa välittömästi samalla viikolla. Kaikki osapuolet olettivat, että Suomen hallitus pitää omat puheensa. Miksi näin?
Risteilijäkaupan valmistelu ja siihen liittynyt rahoituspaketti valmisteltiin työ- ja elinkeinoministeriön ohjeiden ja yhteisesti sovittujen raamien mukaisesti. Sen mukaisen rahoituspaketin oman osuuden kokosi STX. Mukana oli myös koko telakan henkilökunta omalla panoksellaan, jolla telakan kustannusrakennetta oltiin parantamassa. Kenenkään mieleen ei edes juolahtanut, että ministeriö ja maamme hallitus ei pidä omia puheitaan. Risteilijän tilaajan luottamus Suomen hallitukseen romahti kertaheitolla. Tämän jälkeen oli luonnollista, että varustamo ryhtyi hakemaan muitakin toimijoita Turun telakan rinnalle.
Kaikki puheet ja väitteet, että risteilijätilaaja ja STX-telakkakonserni olisivat peluuttaneet eri maiden hallituksia parempien rahoitusehtojen aikaansaamiseksi, ovat tietoista valehtelua. Näin hallitusrintama yrittää luoda mielikuvaa, että kyllä me teimme kaikkemme, mutta muut mokasivat ja yrittivät vedättää.
Teksti: Matti Putkonen
Kuva: Matti Matikainen
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat


Someen jaettu pahoinpitely nostatti espanjalaisten raivon – afrikkalaisjengin ja paikallisten yhteenotot ovat jatkuneet yli viikonlopun
Paikallisten asukkaiden ja afrikkalaisjengin väliset väkivaltaisuudet ovat jatkuneet jo kolmatta yötä espanjalaisessa pikkukaupungissa. Taustalla ovat sosiaaliset ongelmat ja uskonnollinen eripura, joiden sanotaan olevan hallitsemattoman maahanmuuton seurausta. ”On aika panna vastaan ennen kuin on liian myöhäistä”, tulkitsee asukas paikallisten tuntoja.

Antikainen: Kuvitelkaa demarien Nasima Razmyar sisäministerinä – rajat auki, suut kiinni ja lisää turvapaikanhakijoita suomalaisten elätettäväksi
Pääministeripuolueena SDP:n ja Nasima Razmyarin toimintalinja olisi selvä: vihapuheesta vankilaan – mutta laittomasta maassaoleskelusta palkinto. Suomalaisille rajat sananvapauteen – mutta ei rajoja maahanmuutolle. Ja jos kritisoisit Razmyaria, joutuisit maksamaan kunnianloukkauksesta korvauksia, kansanedustaja Sanna Antikainen varoittaa.

AKT-pamppu Ismo Kokon mielestä bussiliikenne pysähtyisi ilman maahanmuuttajia – PS:n Grönroosilta tyly kuitti: ”AKT:n kaverilla kysynnän ja tarjonnan perusasiat hukassa”
Perussuomalaisten 3. varapuheenjohtaja Simo Grönroos selventää mamutusta komppaavalle ay-pomo Ismo Kokolle, että toki Suomessa bussit liikkuisivat aivan hyvin myös ilman maahanmuuttajia, tällöin vain kuljettajien palkat olisivat hieman korkeammat kuin nyt.

Tukala helle jatkuu – Ministeri Kaisa Juuso: ”Viilennyksestä on nyt huolehdittava erityisesti vanhusten asumisyksiköissä”
Kotien lisäksi sisätilojen viileydestä on huolehdittava sosiaali- ja terveydenhuollon hoitolaitoksissa sekä asumisyksiköissä, joissa hoidetaan kuumuuden vaikutuksille herkkiin väestöryhmiin kuuluvia, painottaa sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.

Yliopistonlehtori emerita ajattelee liberaalilaatikon ulkopuolelta: Pakkoinkluusio ei toimi missään – ei kouluissa, työpaikoilla eikä maahanmuuttopolitiikassa
Voiko yliopistolla työskennellä ja luoda uraa, vaikka tunnustautuu kristityksi tai konservatiiviksi? Saako tieteentekijä vastustaa aborttia, pitää Israelin puolta ja puhua ääneen islamisaation luomasta uhkasta länsimaille? Kyllä, se on mahdollista, mutta ei mutkatonta. Ja ehkä siksi niin harvinaista.

Päivän pointti: Toksinen vallankäyttö, toiminnan ristiriitaisuudet ja kasvava tyytymättömyys Pride-liikkeen sisällä herättävät pohtimaan, joko Pride-aikakausi on tullut päätökseensä

Ranska avaamassa ovea uusille tulijoille – pelkkä palestiinalaisuus riittää nyt turvapaikan perusteeksi
Ranska on päättänyt myöntää turvapaikkoja Gazan palestiinalaisille. Tie EU:n alueelle on nyt periaatteessa auki kahdelle miljoonalle uudelle pakolaiselle. Päätökseen on reagoitu voimakkaasti, sillä se voi johtaa pakolaistulvaan ja Hamasin terrroristien ujuttautumiseen Euroopan ytimeen.

Hallitus selvittää maahanmuuttajien arvot: ”Lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”
Maahanmuutto- ja integraatiopolitiikan pitää perustus tosiasioihin, ei näppituntumaan saatikka oletuksiin. Näin ajattelee tuore opetus- ja integraatioministeri Simona Mohamsson (ent. Mohammad). Yhteiset tasavertaisuuteen perustuvat arvot on hyväksyttävä, sillä ”lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”.

EVA:n tutkimus paljastaa arvomuutoksen: Suomalaiset kallistuvat oikealle, identiteettipolitiikka ei enää vetoa kansaan kuten ennen
Elinkeinoelämän valtuuskunnan tuore arvo- ja asennetutkimus osoittaa, että suomalaisten asenteet ovat siirtyneet selvästi oikeistolaisempaan suuntaan kuluneen vuosikymmenen aikana. Suomalaisista noin puolet (49 prosenttia) asemoi itsensä poliittisesti oikealle, vajaa kolmannes vasemmalle (31 prosenttia) ja viidesosa (19 prosenttia) keskelle.