Alkuperäisen ehdotuksen mukaan katsastukset olisivat tulleet pakollisiksi koko EU:ssa, mutta liikenneministerit sopivat nyt joustavamman kannan, jonka mukaan velvollisuudesta voidaan poiketa kansallisesti.
– Tämän eteen on tehty paljon vaikuttamistyötä EU:n suuntaan. Moottoripyörien pakkokatsastukset eivät kuulu Suomeen. Tilastomme osoittavat, että moottoripyörien tekniset viat eivät ole merkittävä syypää onnettomuuksissa, moottoripyörät ovat Suomessa kausikäyttöisiä ja ajaminen on usein harrastuspohjaista. On myös selvää, että suomalaiset motoristit pitävät huolta menopeleistään, toteaa ministeri Lulu Ranne.
Kiusantekoa harrastajia kohtaan
Ministerien kannan keskiössä on huomioitu EU:n jäsenvaltioiden erilaiset lähtökohdat, joiden perusteella katsastuspakosta voitaisiin poiketa. Suomessa on liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan noin 130 000 liikennekäytössä olevaa moottoripyörää.
Suomen Motoristit ry:n (SMOTO) laskelman mukaan pakkokatsastukset kustantaisivat motoristikunnalle peräti noin 10–15 miljoonaa euroa vuodessa. Korkean hinnan ei kuitenkaan uskota tuovan kustannustehokkaita hyötyjä SMOTOn laatiman tutkimuksen mukaan. Ranne pitää pakkokatsastuksia lähinnä järjettömänä kiusantekona harrastajakuntaa kohtaan.
– Ei tämä toisi suomalaisille moottoriharrastajille mitään iloa. Moottoripyörien katsastusten ei ole todettu parantavan liikenneturvallisuutta. EU-sääntelyn yhtenäistäminen tässä ei ole Suomen etu – päinvastoin se toisi meille vain turhia velvoitteita. Me tunnemme oman toimintaympäristömme parhaiten, Ranne painottaa.
Toivottua tolkkua EU-sääntelyyn
Katsastuspakon käsittely jatkuu vielä, mutta nyt asiassa on tehty merkittävä askel, jonka Ranne toivoo näyttävän suuntaa aiheen tuleviin käsittelyihin EU:n eri toimielimissä. Mikäli liikennekelpoisuuspaketti etenee maaliin nykyisessä muodossa, voivat suomalaiset moottoriharrastajat siis huokaista helpotuksesta.
– Kyllä tässä pitää vielä loppuun asti asian kanssa taistella, mutta tämä oli jo tärkeä voitto. Neuvoston kanta toi paljon toivottua tolkkua sääntelyyn. Olen saanut kuulla katsastuspakon ongelmista myös harrastajilta itseltään, ja nyt heille ja Suomelle suotuisa kanta saatiin sovittua EU:n ministerien kesken. Mielettömän hieno asia! iloitsee Ranne.