

LEHTIKUVA JA PS ARKISTO
Mäenpää autojen päästömanipulaatiosta: Miten EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen ja ajoneuvolain sekä viranomaisen tulkinnan välinen ristiriita ratkaistaan?
Ex-pääministeri Sanna Marinin hallituksen aikana päätetyt, kesäkuussa 2024 voimaan astuneet muutokset ajoneuvolakiin ovat joiltakin osin herättäneet huolia kansalaisissa ja erityisesti yrityksissä. Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää tiedustelee tuoreessa kirjallisessa kysymyksessään laintulkinnan vaikutuksista riippumattomaan korjaamokenttään. Tämän lisäksi hän nostaa keskusteluun huoltovarmuusnäkökulman.
Mediassa on viime aikoina useampaan otteeseen uutisoitu ajoneuvolaista, päästömanipulaatiosta ja autokorjaamojen hädästä. Kesäkuun alusta voimaan tullut ajoneuvolain uudistus teki auton päästöjärjestelmän muokkaamisesta rangaistavaa. Poliisin määräämä liikennevirhemaksu voi olla henkilöautolle enintään 3 000 euroa ja yrityksen raskaalle ajoneuvolle enintään 30 000 euroa.
Uudistunut laki muun muassa vaatii, että ajoneuvojen moottorien ohjelmoijien ja muutosten tekijäin pitää osoittaa, että ajoneuvo täyttää päästöjä koskevat vaatimukset tehtyjen muutosten jälkeen. Riittäväksi osoitukseksi katsotaan hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen selvitys tai tyyppihyväksyntätodistus.
– Traficom kuitenkin kertoo, ettei Suomessa ole toistaiseksi yhtään hyväksyttyä asiantuntijaa, jolla olisi pätevyyttä ajoneuvojen päästöjen toteamiseen. Tämä on tuottanut alan yrityksille suurta päänvaivaa, Juha Mäenpää huomauttaa.
Autokorjaamoille taattu vapaa kilpailu
Julkisuudessa olleen kritiikin mukaan ainoaksi mahdollisuudeksi jää korjata päästölaitteet valmistajan edustajalla eli merkkiliikkeissä, mikäli joku epäilee tai tietää ajoneuvossaan olevan päästömanipulaatioksi luokiteltava muutos.
Katsastusasemille annetun Traficomin ohjeen mukaan, jos ajoneuvo on palautettu pakokaasupäästöjärjestelmien sekä moottorin toiminnan osalta alkuperäisen hyväksynnän mukaiseksi ja korjattu, on se mahdollista hyväksyä päästöjen osalta soveltavasti osoittamistavalla B: Valmistajan antamalla todistuksella, jolla osoitetaan ajoneuvon päästöjärjestelmän ja moottorin toiminnan vastaavan alkuperäistä tarkoituksenmukaista rakennetta ja toimintaa. Todistuksessa olisi hyvä ottaa huomioon muun muassa tieto valmistajan edustuksesta ja oikeudesta kirjoittaa valmistajan todistus.
Tilanne ei ole ongelmallinen ainoastaan yrittäjien näkökulmasta, vaan siinä on myös oikeudellisia ongelmia.
– Vuonna 2014 Euroopan unionista annettu ryhmäpoikkeusasetus takaa autokorjaamoiden vapaan kilpailun. Euroopan unionin ryhmäpoikkeusasetuksessa määritellään, että riippumattomilla korjaamoilla on oltava yhtäläiset mahdollisuudet korjata ja huoltaa autoja kuin valtuutetuilla merkkikorjaamoilla, Mäenpää muistuttaa.
– Uudistetun ajoneuvolain muutosten myötä, tai pikemminkin viranomaisen ajoneuvolain tulkinnan myötä, yhtäläisiä mahdollisuuksia ei tosiasiallisesti kuitenkaan ole. Näin ollen EU:n asetus ja Suomen laki tai viranomaisen tulkinta ovat ristiriidassa keskenään.
Kuljetusten huoltovarmuus turvattava
Erityisesti kuljetusalalla yrittäjien toimintaedellytyksistä puhuttaessa huoltovarmuusasiat tulevat nopeasti mukaan keskusteluun. Mäenpää nostaakin kirjallisessa kysymyksessään esille niin sanotun AdBlue-järjestelmän ja sen ongelmat talvipakkasilla.
Auton saaste- ja päästöjärjestelmistä yksi on SCR eli Selective Catalytic Reductor, joka tutummalta nimeltään on juuri niin sanottu AdBlue-järjestelmä. Siinä pakokaasuihin suihkutetaan ureapohjaista nestettä sitomaan typen oksideja. Talvisin AdBlue-järjestelmä saattaa aiheuttaa ongelmia, koska se kestää pakkasta vain -11 °C, minkä jälkeen se kiteytyy. Laitteistoissa on ollut paljon vikoja talviaikana, ja varaosien saatavuus on ollut huonoa koronaepidemian alkamisen jälkeen. Näistä on aiheuttanut paljon ongelmia eri ajoneuvoihin.
– Ajot, lastaukset ja eläinten ruokinta on kuitenkin hoidettava. Myös ihmiset tarvitsevat toimivan ruokahuollon kuljetuskapasiteetin. Ruoka ja energia kulkevat pyörien päällä. Lakia on talviaikaan jouduttu rikkomaan “manipuloimalla” kuljetuskaluston ohjainlaitteita huoltovarmuuden ja yritysten toiminnan turvaamiseksi. Ohjainlaite ilmoittaa saastejärjestelmän viasta ja laskee moottorin tehot ja tiputtaa kuorma-auton nopeudeksi esim. 20 km tunnissa. Jatkossa korjaamot eivät enää näin uskalla toimia isojen sakkojen pelossa, avaa Mäenpää ongelmaa.
Jäävätkö ajot ajamatta?
Hän kysyy, onko energia-alan yrittäjän viisaampaa jättää kuljettamatta useita täysperävaunuyhdistelmiä haketta lämpölaitokselle ja antaa lämpölaitoksen jäähtyä kovalla pakkasjaksolla 30 000 euron sakon pelossa.
– Entä jos maaseudun koulubussin AdBlue-järjestelmässä on vikaa, eikä varaosia ole saatavilla, niin jättääkö ajot ajamatta, vai ajaa viallisella autolla sakon uhalla?
Mäenpää tiedusteleekin kysymyksessään lopuksi, miten energia- ja ruokakuljetusten huoltovarmuus kovien pakkasjaksojen aikana aiotaan turvata.
– Eikö näissä tapauksissa tulisi sallia ajoneuvon moottorin ohjainlaitteen “manipulointi” moottoritehon ja nopeuden rajoituksen deaktivoimiseksi, yritystoiminnan turvaamiseksi ja huoltovarmuuden varmistamiseksi?
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- elinkeinon rajoittaminen päästöjärjestelmä päästölaitteet energia- ja ruokakuljetukset autokorjaamot päästömanipulaatio ajoneuvolaki autokatsastus Traficom Juha Mäenpää Huoltovarmuus EU
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Hallitus laskee autoilun kustannuksia ja kannustaa työhön veronalennuksilla – ”Tavoitteena työhön kannustava sosiaaliturvajärjestelmä”

Kansanedustaja Garedew iloitsee ajoneuvoveron alennuksesta: Hyöty on tähdätty nimenomaan pienituloisimmille autoilijoille

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Tietyömailla urakoidaan ennätyksiä ja vahvistetaan Suomea

Polttoaineen hinta laskusuunnassa, monia ärsyttää – Purra ”Minusta se on hyvä asia”
Viikon suosituimmat

Hallitus uudistaa toimeentulotuen: ”Nykyinen malli ei kannusta töihin”
Toimeentulotuen kokonaisuudistus on menossa lausunnoille. Kyse on uudistuksesta, jota valtiovarainministeri Riikka Purran erityisavustaja Asmo Maanselkä on ajanut jo pitkään. - Olen kantanut pitkään huolta vain toimeentulotuen varaan jättäytyneistä, joita Suomessa on paljon. Vihdoin aiheeseen saadaan muutos ja heidät saadaan palveluiden ja työnhaun piiriin, Maanselkä iloitsee.

Yhdysvallat otti pakolaisia Etelä-Afrikasta – vasemmistolaiset raivoissaan
Yhdysvaltain hallitus on alkanut ottaa vastaan Etelä-Afrikasta valkoisia buureja pakolaisina. Trumpin mukaan Etelä-Afrikassa on meneillään kansanmurha, josta media vaikenee. Episkopaalinen kirkko kieltäytyy auttamasta valkoisia pakolaisia edes rahasta. Monet toimittajat ja mielipidevaikuttajat tuntuvat olevan sitä mieltä, että nyt on Afrikasta otettu vastaan aivan väärän värisiä pakolaisia.

Puhemies Halla-aho: Hyvin toimeentulevat kärsivät harvemmin maahanmuuton kielteisistä vaikutuksista
Puhemies Jussi Halla-aho painotti EU-puhemiesten konferenssissa, että Euroopan on vahvistettava kykyään huolehtia itsestään ja selviytyä kriiseistä.

Garedewin Facebook-kirjoitus šaria-laista hurjistutti opetusministerin – Junnila: ”Julkinen keskustelu näistä on tervetullutta erityisesti Suomen kaltaisessa oikeusvaltiossa”
Perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Garedew julkaisi lauantaina Facebookissa kirjoituksen, joka sai oikeusministeri Anders Adlercreutzin (r.) näkemään punaista. Edustaja Garedewin mukaan suomalaisten tulee tietää, millaista toimintaa islamilaisen lain eli šarian tulkinnat voivat sallia. Hän mainitsi esimerkkinä naisten ja tyttöjen heikommat oikeudet sekä kunniaväkivallan. Perussuomalaisten kansanedustaja Vilhelm Junnila toivottaa tervetulleeksi näistä asioista keskustelun Suomen kaltaisessa oikeusvaltiossa.

Pudasjärvi ei enää ota kiintiöpakolaisia vastaan – PS-valtuutettu: ”Taloudellinen realismi palasi muihinkin puolueisiin”
Kiintiöpakolaisten vastaanottaminen Pudasjärvelle on loppunut tämän vuoden alusta. Perussuomalaisten valtuustoryhmän jäsen Sirkka Pankinaho kertoo, että kaupungin päätöksen taustalla vaikuttivat vahvasti taloudelliset syyt sekä etenkin vuoden alussa voimaan tulleet kotoutumislain muutokset, joilla kotoutumiseen liittyviä valtion korvauksia kunnille vähennetään.

Mari Rantanen: Perussuomalaiset on ainoa vaihtoehto muille puolueille – ”Jos ja kun maahan halutaan toisenlainen hallitus, sieltä tulee lisää maahanmuuttoa, avoimet rajat, lisää kehitysapua ja veroja”
Sisäministeri Mari Rantanen ihmettelee somekirjoittelua, jonka mukaan perussuomalaisten linja on väärä. - Kun luen puolueohjelmiamme, on hallitusohjelma varsin hyvin linjassa. Me ajamme Suomea, jossa työ ja yrittäjyys on hyvinvoinnin perusta. Sosiaaliturva on tukiverkko heikoimmille. Siis niille, jotka eivät ole työikäisiä tai työkykyisiä.

Amerikkalainen laatujulkaisu ylistää porvarihallituksen talouslinjauksia – ”Jättäkää homma pienen mutta sisukkaan Suomen hoidettavaksi”
Amerikkalainen arvostettu talousmedia suitsuttaa surutta Suomen hallituksen talouspäätöksiä ja toteaa ”linjan olevan oikea”. Wall Street Journal tiivistää arvionsa toteamalla, että Suomi ”näyttää nyt muille mallia”. Jospa maamme valtamediakin perehtyisi edes ajoittain ulkomaiseen uutistarjontaan oman agendansa ajamisen sijasta.

Etninen epäsopu leimahti levottomuuksiksi Belgiassa – ”Bryssel on monikulttuurinen persläpi”
Jalkapallo-ottelu päättyi FC Bryggen kannattajien aloittamiin väkivaltaisuuksiin Brysselissä. Kannattajat hyökkäsivät pääasiassa maahanmuuttajien asuttamaan Molenbeekin kaupunginosaan ja saivat vastaansa luoteja. Paikallisen pormestarin mukaan Bryggen kannattajat ”vihaavat Brysseliä, koska se on monikulttuurinen kaupunki”.

Trumpia jahdanneen syyttäjän omat asuntolainat tutkinnassa – syyllistyikö demokraattisyyttäjä itse väärien tietojen antamiseen?
New Yorkin osavaltion pääsyyttäjä on FBI:n esitutkinnassa. Kyse on siitä, syyllistyikö demokraattisyyttäjä itse väärien tietojen antamiseen hakiessaan asuntolainaa vain muutamaa viikkoa ennen kuin käynnisti oikeudenkäynnin Trumpia vastaan samasta asiasta. Nyt katsotaan, päteekö pääsyyttäjän lempilause "kukaan ei ole lain yläpuolella" myös häneen itseensä.

Halla-aho: On keskusteltava myös muiden kuin samanmielisten maiden kanssa
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho pitää tärkeänä, että parlamentaarisessa diplomatiassa keskustellaan myös muiden kuin samanmielisten kanssa. Halla-aho puhui kansanedustajien roolista Suomen ulkopolitiikan tukena eduskunnan kansainvälisten asioiden foorumin kokouksessa keskiviikkona.