
MATTI MATIKAINEN
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Tietyömailla urakoidaan ennätyksiä ja vahvistetaan Suomea
Hallituksen panostukset perusinfraan näkyvät nyt jokaiselle Suomen teillä liikkuvalle. Tiestön kunto on heikentynyt koko 2000-luvun ajan, ja nyt viimeinkin tähän miljardiluokan ongelmaan haetaan ratkaisuja jalat maassa ja faktat edellä. Suomen liki 80 000 kilometrin pituisen maantieverkoston 2,5 miljardin euron korjausvelan ja huonokuntoisten teiden määrän kasvu saadaan pysäytettyä, kun teitä päällystetään vuosittain 3 500-4 000 kilometriä.
Alun perin hallitusohjelmassa korjausvelkaan varattiin erillinen 520 miljoonan euron potti, mutta summa saatiin nostetuksi nyt keväällä 570 miljoonaan euroon. Teiden korjaamiseen käytettävää summaa tullaan kasvattamaan tästä edelleen, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.
– Viime hallituksen aikana ei autoilijoista piitattu ja huonokuntoisten teiden määrä kasvoikin lähes 2 000 kilometriä. Tämä hallitus tekee päinvastaista liikennepolitiikkaa, laskee polttoaineiden verotusta, hillitsee autoilun kustannusten nousua ja satsaa nykyisen tiestön parantamiseen.
Tämän kesän tavoitteena on 4 000 kilometriä uutta asfalttia, jonka lisäksi alempaan tieverkkoon tehdään täsmäkorjauksia ja uusien, merkittävien tiehankkeiden toteuttaminen alkaa. Tietyömailla urakoidaan siis ennätystahtia, työllistetään suomalaisia, parannetaan turvallisuutta ja vahvistetaan taloutta tämän hallituskauden aikana useilla miljardeilla euroilla.
Korjausvelan kimppuun käydään koko Suomessa
Itä- ja Keski-Suomessa päällystetyömailla kierrosta tekevä ministeri Ranne on silminnähden tyytyväinen näkemäänsä. Tietyömailla paiskitaan ahkerasti töitä ja rakennetaan Suomen taloutta, turvallisuutta ja tulevaisuutta. Tämä kesä on Ranteen mukaan malliesimerkki siitä, miten Suomen tiestöä pitäisi laittaa kuntoon joka vuosi.
– Tavoitteena on oltava ensimmäiseksi korjausvelan kasvun pysäyttäminen ja tämän jälkeen velan vähentäminen koko Suomessa. Erityisen tyytyväinen olen siitä, että panostuksia pystytään tänä kesänä kohdentamaan merkittävästi myös keskivilkkaalle ja vähäliikenteisemmille tieosuuksille.
– Pelkästään Itä-Suomessa päällystetään yli 800 km ajorataa ja määrä on suurin lähes 20 vuoteen, Ranne iloitsee.
Nyt on aika rakentaa
Tänä vuonna korjausvelan taittamiseen ohjataan lisärahaa kaiken kaikkiaan 250 miljoonaa euroa. Tavoitteena on maksimoida myös tulevina vuosina rahat korjausvelan taklaamiseen, jotta liikenne olisi sujuvaa ja turvallista koko Suomessa. Näköpiirissä ei ole rakentamiskustannusten tai bitumin hinnan laskua, joten urakka-aikataulujen venyttäminen tai hankkeiden siirtäminen eteenpäin ei Ranteen mukaan ole järkevää vaan nyt on rakennettava.
– Urakointi vahvistaa taloutta ja turvallisuutta ja rakentamisen aika on juuri nyt! Alun perin hallitusohjelmassa korjausvelkaan varattiin erillinen 520 miljoonan euron potti, mutta summa saatiin nostetuksi nyt keväällä 570 miljoonaan euroon. Teiden korjaamiseen käytettävää summaa tullaan kasvattamaan tästä edelleen, vakuuttaa Ranne.
Merkittäviä investointeja tulossa
Korjausvelan taittamisen ohella hallitus toteuttaa merkittäviä liikenneinvestointeja, joiden painotus on tiestössä.
– Jopa 90 prosenttia tonneista ja myös pääosa kansalaisista liikkuu teillä nyt ja tulevaisuudessa. Teemmekin merkittäviä painopistemuutoksia raiteilta kumipyörille. Teiden kuntoa parannetaan asfalttiurakoiden lisäksi lukuisilla uusilla tiehankkeilla. Vt15 Kotka-Kouvola, Vt12, Vt5 sekä Vt21 kehittäminen ovat esimerkkejä painopisteen muutoksesta. Nämä merkittävät tieinvestoinnit vahvistavat koko Suomen taloutta, turvallisuutta ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.
– Urakat työllistävät ja luovat suomalaiselle elinkeinoelämälle, teollisuudelle ja ammattiliikenteelle paremmat puitteet kasvaa ja menestyä. Nyt tehtävät panostukset näkyvät konkreettisesti myös rakennusalan työllisyydessä. Tietyömailla työllistyy vuosittain tuhansittain suomalaisia maamme rakentajia, Ranne muistuttaa.
Liikenneinfran rahoitus kestävälle tasolle
Suomen liikenneinfran rahoitus on ollut epävarmaa, epätasaista ja riittämätöntä jo vuosikymmeniä. Ranteen mukaan tämä ei voi jatkua, sillä koko Suomen kattavan turvallisen, toimivan ja kestävän liikennejärjestelmän ylläpito ja kehittäminen eivät onnistu ilman riittävää rahoitusta.
Tähänkin ongelmaan hallitus hakee liikenne- ja viestintäministeriön johdolla ratkaisuja erityisesti kahdella isolla uudistuksella. Liikenne 12 -työssä eli koko Suomen liikennejärjestelmäkokonaisuuden päivittämisessä huomioidaan muuttunut toimintaympäristö ja luodaan puitteita kestävälle talouskasvulle ja tasaiselle infrarahoitukselle. Suunnitelman tavoitteena on turvallinen, toimiva ja kestävä liikennejärjestelmä koko Suomeen.
Toinen merkittävä menossa oleva työ on liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistus, jossa haetaan rahoitusratkaisuja myös vakaalle infrarahoitukselle.
– On tärkeää selvittää, miten tieliikenteestä kerättävät verotulot voitaisiin kohdistaa vaikuttavasti nimenomaan tiestön kunnosta huolehtimiseen ja parantamiseen. Tarkoituksena on löytää ratkaisuja, joilla varmistetaan infran rahoitus tulevaisuudessa. On kansantalouden ja koko liikennesektorin kannalta kriittistä, että rahoitus on riittävää ja vakaata, eikä vuosien välillä poukkoilla kuten valitettavan usein on ollut tapana, Ranne painottaa.
SUOMEN UUTISET
Lue myös
Ministeri Ranne: Turvallisuutta ja taloutta vahvistavat tiehankkeet nuijittu riihessä
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne budjettiriihestä: ”Asfaltti tuoksuu ensi kesänä koko Suomessa”
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne kyselytunnilla: Hallitus saa taitettua teiden korjausvelan
Itäinen Suomi mielissään valtatie 15:n hankerahoituksen toteutumisesta – Sheikki Laakso: ”Vihdoinkin kuokka iskee maahan”
Rakennusteollisuus kehuu hallitusta fiksusta suunnasta: ”Tämän budjettiriihen myötä tiestön korjausvelan kasvu hyytyy ja merkittävä joukko keskeisiä investointihankkeita saadaan liikkeelle”
Artikkeliin liittyvät aiheet
- tietyömaat liikenneinfra ammattiliikenne korjausvelka Itä-Suomi autoilijat rahoitus Liikenne- ja viestintäministeriö Investoinnit Lulu Ranne tiestö talous
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Valtiovarainministeri Purra: Useat hallituksen toimet laskevat liikennepolttoaineiden hintoja

Ministeri Ranne: Eurooppatie 16:n jatkaminen Suomen puolelle vahvistaisi yhteyksiä länteen

Länsirata etenee osahanke kerrallaan, tarkasti kustannuksia seuraten – ministeri Ranne: ”Piikki ei ole auki”

Ministeri Ranne kiittelee kaikkien aikojen kumipyörämyönteisintä hallitusohjelmaa – kolmen miljardin investointipotista ei tingitty edes kevään riihessä

Ministeri Ranne nopeusrajoitusten alentamisesta: Mediassa levinnyt käsitys asiasta on täysin väärä

Mäenpää autojen päästömanipulaatiosta: Miten EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen ja ajoneuvolain sekä viranomaisen tulkinnan välinen ristiriita ratkaistaan?
Viikon suosituimmat

Elon Muskin “nörttitiimi” sulki USA:n kehitysapuviraston – demokraatit raivoissaan
Demokraattien luoman USAID-sotkun selvittäminen on vasta alkanut. Jo nyt on paljastunut, että veronmaksajien rahoja on hätäavun sijasta käytetty LGBTQ- ja DEI-ideologioiden levittämiseen. Rahaa on käytetty myös median lahjomiseen eri puolilla maailmaa. Jatkossa Afganistanin talebanit joutuvat tulemaan toimeen ilman USAID-kondomeja. Rahankäyttöä tutkinut Elon Muskin "nörttitiimi" on jo saanut tappouhkauksia.

Riihimäen vankilan paistinpannukohu on vain pieni osa ongelmaa – Purra: Kohta eduskunnassa halutaan muslimiystävällistä lainsäädäntöä – ”Kyse on islamisaatiosta”
Perussuomalaiset ovat varoittaneet väestöpohjan muuttumisen vaikutuksista jo vuosia.

Useita kuollut ja loukkaantunut kouluampumisessa Ruotsin Örebrossa

Örebron kouluampumisessa ainakin 10 kuollutta – ampujalla ei rikostaustaa
Poliisi vahvisti tiistai-illan tiedotustilaisuudessaan, että kymmenkunta ihmistä on saanut surmansa kouluampumisessa Campus Risberskan koulussa Örebrossa. Kuolleita on löytynyt aikuisoppilaitoksen sisältä. Poliisi ei kommentoi, löytyikö kuolleita myös ulkoa.

Kansanedustaja Sanna Antikainen teki selvitystyön toimittajien puolesta: Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho on jakanut oppositiolle enemmän puheenvuoroja kuin edellinen puhemies Matti Vanhanen
Tällä viikolla valtamediassa on nostatettu tarinaa, jonka mukaan eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho toimisi puolueellisesti tehtävässään eduskunnan kyselytunneilla. Tarinan lähteenä on viime vaalikaudella puhemiehen nuijaa heiluttanut Matti Vanhanen (kesk.). Todellisuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää, osoittavat eduskunnan tietopalvelun lukuihin perustuvat tiedot molempien puhemiesten kausillaan oppositiolle antamien puheenvuorojen määristä.

Vanha valtamedia johtaa harhaan uutisoidessaan maahanmuutosta – lukijoita vedätetään osatotuuksilla ja valikoiduilla tiedon palasilla
Useimmiten asiat alkavat mennä pieleen, kun perinteisen valtamedian sähköpostiin ilmestyy tiedote maahanmuuton vaikutuksia, etenkin taloudellisia vaikutuksia, käsittelevästä tutkimuksesta. Myös elinkeinoelämän lobbarit rakentavat omissa julkaisuissaan maahanmuuton vaikutuksista ruusuista kuvaa. Lähes aina pimentoon jää tavallisen veronmaksajan näkökulma, vaikka hän lopulta joutuu maahanmuuton kulujen maksajaksi.

Oppositiopuolueilla enemmistövalta 18 hyvinvointialueella – ryhmärahoista ja palkkioista leikkaaminen on mahdollista, jos kepulla ja vihervasemmistolla on tahtoa luopua hillotolpista
Hyvinvointialueet ovat itsehallinnollisia alueita, jotka voivat itse päättää siitä, miten ja mihin kohteisiin alueiden saama valtion rahoitus käytetään. Ratkaisun avaimet ovat oppositiopuolueilla, joilla on 18 aluevaltuustossa 21:stä yksinkertainen enemmistö.

Yrittäjien vaalitentin saldoa – Purra: Antti Lindtmanilta kuultiin poskettomia väitteitä niin julkisen talouden korjaamisesta kuin demarien velkaantumishuolestakin
Moni odotti varmasti Suomen Yrittäjien vaalitentistä tiukkaa verokeskustelua, mutta koska kunnissa ja alueilla ei lopulta verotuksesta päätetä, käytettiin jälleen suurin osa ajasta soteasioiden setvimiseen. Jos tavoitteena oli selvittää, mikä on puoluejohtajien viesti yrittäjille kunta- ja aluevaaleissa, niin selväksi tuli ainakin se, että kaikki demareita myöten ovat olevinaan yrittäjien ystäviä.

Aluevaltuustojen hillotolppiin hupenee vuodessa yli 20 miljoonaa euroa – pelkän ryhmärahan lopettamisella voisi rahoittaa kokopäivähoidon kuukausikustannukset 1 600 vanhukselle
Perussuomalaisia lukuun ottamatta johtavat poliitikot ovat kunta- ja aluevaalien alla sangen haluttomia keskustelemaan aluehallinnon palkkioiden, kulukorvausten ja ryhmärahojen leikkauksista. Näistä kuluista säästämällä voitaisiin kuitenkin merkittävästi purkaa hoitovelkaa ja samalla voitaisiin keventää hoitotyötä tekevien terveydenhuollon ammattilaisten kuormaa.

Vigelius: Ylen tulisi keskittyä perustehtäviinsä eikä mielipiteelliseen ja aktivistiseen tuotantoon
Europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen väläytti aiemmin tällä viikolla ajavansa Yleisradion lakkauttamista. Kansanedustaja Joakim Vigelius katsoo nyt, että tällä hetkellä on relevanttia keskustella siitä, mikä on sovelias Ylen rahoituksen taso, koska lähes kaikki eduskuntapuolueet edellyttävät yksimielisyyttä Yle-päätöksissä.