Oppositio jatkaa hallituksen grillaamista liikenteen kuluilla ja polttoaineen hinnalla. On tietysti hyvä, että autoilijalla on ystäviä. Autoilijan tosiystävät löytyvät kuitenkin hallituksesta.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoi eduskunnan kyselytunnilla, että tilanne teiden korjausvelan suhteen on samanlainen kuin valtionvelankin kanssa. Hallitus onnistuu sen kanssa.

– Me saamme taitettua teiden korjausvelan kasvun käyrän. Aikaisempina hallituskausina teiden korjausvelka on kasvanut jopa tuhannella kilometrillä vuosittain. Sillä, että me laitamme ensi vuonna jo 250 miljoonaa korjauksiin, päästään jo hyvin pitkälle. Korjausvelkaan liittyvänä tavoitteena – ja tämä on myös Väylän ja ministeriön asiantuntijoiden käsitys – me voimme päästä hallituskauden lopussa jopa nollakasvun käyrälle, Ranne kertoi.

Parempaan suuntaan ollaan menossa

Kaikki tietävät, että tiet ovat huonossa kunnossa. Hallitus tulee parantamaan juoksua kilpailutuksissa ja riskien hallinnassa sekä ottamaan tehot irti koko koneistosta. Rahoilla voi saada parempaa aikaiseksi kuin mitä aikaisemmin on saatu.

– Minä väitän, että kun te tämän hallituskauden lopussa katsotte Suomen karttaa, katsotte kuljetusyritysten ja kansalaisten liikennetilannetta, niin voitte todeta, että parempaan suuntaan on menty. Se raha ja tietämys, mitä meillä on ministeriössä, valjastetaan nyt suomalaisen tiestön puolesta.

– Jos hallitusohjelmaa katsoo ammattiautoilijan silmin, sieltä löytyy todellisia liikenteen rakentamistoimenpiteitä. Meillä on veronalennuksia, meillä on hinnannousun estoja – jos oppositiossa ei nähdä niitä, on se tietysti opposition ongelma, päätti Ranne puheenvuoronsa.

Suomen Uutiset