Monelle tavalliselle tallaajalle yksikin puoliso on ihan kylliksi. Mutta Bafutin kuningas Amubi II on toista maata. Hänellä on noin 100 vaimoa, joista osan hän on perinyt isältään. Vielä paremmaksi on Expressenin mukaan pannut Babungon kuningas Zofoa Ndofoa III, jolla on hiukan niukemmin vaimoja mutta 500 lasta.

Moniavioisuuden takana osassa Kamerunia on ikivanha uskomus siitä, että monta vaimoa ja lasta antaa miehelle yliluonnolliset voimat. Toisin sanoen menestyvällä miehellä on useampi puoliso, koska se on vallan symboli ja tarkoittaa siinä samalla menestyvää yhteisöä.

Luoteis-Kamerunissa sijaitsevan Babungon kuningas Zofoa Ndofoa III on perinyt isältään 72 vaimoa ja nainut itsekin muutaman kymmenen lisää. Lapsia kuninkaalle on kertynyt noin 500.

– Pääasiallinen syy useamman vaimon ylläpitoon on valta. Yhden vaimon politiikalla ei maata hallita, toteaa Zofoa Ndofoa III ykskantaan.

Moniavioisuus on katoavaa kansanperinnettä

Kamerun on eräs niistä noin 20 afrikkalaisesta valtiosta, joissa moniavioisuus on edelleen sallittua. Polygamia on väestötutkimusten mukaan vähentynyt Afrikassa huomattavasti viime vuosikymmeninä. Vielä 1970-luvulla Beninissä, Burkina Fasossa, Guineassa ja Senegalissa 60 prosenttia naimisissa olevista naisista jakoi aviomiehensä tämän muiden vaimojen kanssa.

Vuonna 2000 luku oli enää 40 prosenttia ja se on tiettävästi laskenut siitäkin tuntuvasti. Selittävä tekijä on lähetystyö ja kristinuskon leviäminen. Länsimainen elämäntyyli tulee sekin sen verran tyyriiksi, että suurperheen ylläpito käy perusmiehelle ylivoimaiseksi.

Bafutin kuningas Amubi II, nykyinen aluepäällikkö sen sijaan mennä porskuttaa vanhalla tyylillä. Hänellä on 100 vaimoa, joista osan hän on perinyt isältään. Kuningaskunnan tunnettu historia ja sivilisaatio ulottuu 1500-luvulle asti. Bafut on toinen Kamerunin alueista, joissa ammoinen meno on vielä sallittua. Amubi II on alueen järjestyksessä yhdestoista päämies ja vallan kahvassa vuodesta 1968.

Siirtomaavalta oli tuhota perinteet

Amubi II yrittää tasapainoilla länsimaisen yhteiskunnan vaatimusten ja vanhojen traditioiden välillä.

– Siirtomaavallan aikana meidät pakotettiin hylkäämään vanhat tapamme. Siksi yhä tänään maassamme vallitsee ristiriita pakotetun käyttäytymisen ja oman kulttuurimme välillä, Amubi II selittää.

– Tehtäväni on yhdistää nykyaika ja kansamme menneisyys siten, että alamaiseni voivat nauttia modernin yhteiskunnan hedelmistä tuhoamatta vanhaa ja arvokasta. Ilman kulttuuria ihminen ei ole ihminen vaan elukka, Amubi II selittää hallinnan malliaan.

Suomen Uutiset