Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) varoitti Ylen Ykkösaamussa, että valtiolla saattaa olla suuri riski, kun sen täysin omistama Arctia Shipping osallistuu öljynporaukseen arktisilla vesialueilla.

– Minä olen vastuussa siitä, että kuormat kulkevat talvella Suomesta maailmalle. Jos kaikki kalusto on samassa yhtiössä, voi käydä niin, että kalusto onkin panttina. Emme voi ottaa sitä riskiä, ettei kalusto ole käytettävissä Suomessa, Kyllönen vetosi.

Hän perusteli kantaansa Exxon Valdezin jo ammoin tapahtuneella suuronnettomuudella, jonka oikeudenkäynnit jatkuvat yhä.

– Vastuut valuvat tässä oikeudenkäynnissä alaspäpin. Siinä luodaan linjaa, mitä tapahtuu vastaavissa tilanteissa myöhemmin. Suomella täytyy olla riskitietoisuus huipussaan, Kyllönen korosti.

– Emme halua, että Arktikselle mennään suin päin.

Kyllönen viittasi myös teollisuuden kannanottoon, jonka mukaan Arctia Shipingin urakoiden riskit on kartoitettu.

– Riskikartoitus ei ole riittävän laaja. Epäilen, että täydellistä vastuuvakuutusta ei voi edes valtio ottaa. Offshore-yhtiön täytyy olla siksi erillään muusta jäänmurrosta, Kyllönen vaatii.

VELI-PEKKA LESKELÄ