Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mukaan Liikenteen turvallisuusviraston Trafin vaihde- ja neuvontapalveluiden kilpailutus eteni pelisääntöjen mukaan. Hän ymmärtää sodankyläläisten harmin, mutta ei voinut kävellä lainkaan yli.
Kilpailutuksen voitti Argenta poikkeuksellisen edullisella tarjouksella. Palvelun hoito on siirtymässä Sodankylästä Espanjaan.
– On selvää, että kilpailutuksen lopputulos tuntuu epäreilulta. Pohjoisen ministerinä ymmärrän hyvin, miten paljon työpaikkojen menettäminen sodankyläläisiä kirpaisee. Jaan myös demarikollegoideni näkemyksen siitä, että kilpailutilanteessa hinta ei saa olla ainoa asia, joka ratkaisee – ei myöskään Euroopan unionin yhteisellä sisämarkkina-alueella. Näin ei ollut Trafinkaan kilpailutuksessa, jossa hinnan painoarvo oli 60 prosenttia ja palvelun laadun 40 prosenttia.
– Trafin tapauksessa kohtasimme hinta/laatu-kriteeristöäkin haastavamman ongelman: suomalaisen yrityksen, joka hyödyntää espanjalaisen palkkatason. Usein suomen kieli on suojannut suomalaisia tarjouskilpailuissa, mutta nyt kyseessä onkin suomalainen yritys, suomalainen johto ja suomalaiset työntekijät. Silloin ei jäänyt muuta ratkaisuvaihtoehtoa kuin toimia lain mukaan. Kilpailutus eteni pelisääntöjen mukaan: asia kuuluu Trafin toimivaltaan ja kilpailutus on hoidettu hankintalain mukaisesti. Olisiko ministerin pitänyt kävellä tässä lainsäädännön yli?, Kyllönen kysyy blogissaan.
Ministeri ollut ajan tasalla
Kyllösen mukaan Trafi on pitänyt hänet ajan tasalla.
– Mitään ristiriitaa tai vastakkainasettelua ministerin ja viraston välille on turha lähteä rakentamaan. Päätöksestä on valitettu markkinatuomioistuimeen ja ratkaisua odotetaan yhdessä. Kansanedustajilta toivoisinkin nyt ristiriitojen kylvämisen sijaan yhteistä pohdintaa siitä, miten vastaavanlaiset tilanteet valtionhallinnossa jatkossa estetään. Mielenkiintoista on pohtia, kuinka tämä vuoden vanha asia sattuikin nousemaan julkisuuteen juuri puoliväliriihen alla, Kyllönen pohtii.