Suomen turvallisuuden perusta vesillä ovat turvalliset reitit, turvalliset kapteenit miehistöineen ja turvalliset alukset, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.
– Suomen lipun alla kulkeva tonnisto, ja tähän kuuluvat tietysti turvallisuuden, talouden ja huoltovarmuuden varmistajajätit, jäänmurtajamme. Laivue, jonka uudistamisen olemme aloittaneet Ainolla, B+ neidolla.
– Jäävahvistetut alukset ja jäänmurtajat ovat Suomelle suuren osan vuotta tärkein yksittäinen meriturvallisuuden tekijä.
Merenkulun turvallisuudesta huolehditaan
Ministeri Ranne korostaa, että hyytävässä Suomessa merenkulun sujuvuudesta ja turvallisuudesta on huolehdittava kaikissa tilanteissa 24/7, siis ympäri vuorokauden, viikon jokaisena päivänä.
– Meillä merenkulun turvallisuus on keskeisessä roolissa, sillä onhan Suomi jäätyvärantainen saari ja riippuvainen meriliikenteestä. Suomi on jopa se Euroopan maa, joka on kaikkein riippuvaisin merenkulusta.
– Vienti vetää rekoilla satamiin ja satamista yli merten. Yli 95 prosenttia ulkomaankaupan kuljetuksista on merikuljetuksia. On kiistaton tosiasia, että Suomi pysähtyy jos tonnit eivät liiku Suomessa kumipyörillä ja eteenpäin ulkomaille meriteitse ja toisin päin.
Ammattilaisten työtä tarvitaan jatkuvasti
Suomen merenkulun turvallisuuden tilaa voidaan onneksi pitää vakaana ja hyvänä – myrskyävästä maailman menosta huolimatta.
Ministeri Ranne muistuttaa, että tätä turvallisuutta ei kuitenkaan rakenneta, ylläpidetä ja kehitetä vahingossa tai onnenkantamoisten myötä.
– Se saavutetaan jatkuvalla ja määrätietoisella meriturvallisuuden kehittämisellä. Rautaisten ammattilaisten työllä, Ranne sanoo.
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne luovutti tiistaina Merenkulun turvallisuuspalkinnon Sea Sunday 2025 Aalto-yliopiston professori Pentti Kujalalle. Hänen tutkimuksensa ja hankkeensa, ja koko hänen elämäntyönsä on tähdännyt meriturvallisuuden parantamiseen.