Kuljetusala on Suomessa ahtaamalla kuin koskaan.
Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja ja itsekin kolmisenkymmentä vuotta kuljetusalla toiminut Osmo Kokko Joensuusta vaatii muun muassa alan verotuksen muuttamista:
” Lähinnä pitää saada kustannusrakenne nykytasolta alhaisemmaksi. Meillä on saatava aikaiseksi polttoaineveronpalautusjärjestelmä. Kun Jyrki Kataisen hallitus nosti dieselveroa yli kymmenellä centillä litralta, niin nafta maksaa nyt melkein saman verran kuin bensiini ja se kohottaa kustannuksia entisestään.
“Tällaisilla veroilla heikennetään entisestään meidän vientiä ja kilpailukykyä”, moittii Kokko.
Parempaa palkkaa
Osmo Kokon mielestä alan palkkaus on myös niin heikko, että se ei kannusta nuoria alalle töihin eikä mahdollisiksi kuljetusalan yrittäjiksi:
”On selvää, että kuljetusalan palkkauksen pitäisi olla nykyistä parempi. Kuljettajien ja yrittäjien työaikalait pitäisi saada kohdalleen. Euroopan Unionin määräykset ja harmaa talous ovat myös omiaan heikentämään nuorten motivaatiota hakeutua kuljetusalalle”, kertoo alan mies.
Valvonnassa puutteita
Osmo Kokon mielestä toimiin kuljetusalan terveen tulevaisuuden mahdollistamiseksi on ryhdyttävä heti:
”Tuo polttoaineveron palautusjärjestelmä pitää saattaa voimaan välittömästi. Kuljetusalan työaikalaki pitää romuttaa. Nythän saa ajaa vain 48 tuntia viikossa. Turvallisuus teillä säilyy kuitenkin, ajoaikalaki huolehtii siitä ja se koskee sekä kuljettajia että kuljetusalan yrittäjiä.
“Euroopan sisäistä kuljetusliikennettä ei valvota riittävästi ja valvonta heikkenee edelleen, kun liikkuva poliisi lakkautetaan.
Nyt jo esimerkiksi ulkomaiset rekat ajavat maan sisäistä liikennettä, vaikka se on kiellettyä. Sekin on omiaan heikentämään suomalaisen kuljetusalan kannattavuutta”, listaa Kokko.