Turun STX-telakan uusin ahdinko kuumensi väittelyä torstaina eduskunnan kyselytunnilla. Perussuomalaisten Kimmo Kivelä kysyi valtiovarainministeri Jutta Urpilaiselta (sd.), pyrkiikö hallitus edistämään työllisyyttä maassamme, kuten perustuslaki edellyttää, vai sivuutetaanko perustuslaki tältä kohdin.
– Viimeksi STX:n Turun telakka menetti kaksi laivatilausta Saksaan. Teollisuuden työpaikat ovat katoamassa, ja uusien syntyminen takkuilee, ja näin työttöjmyys kasvaa. Uutisten mukaan Nokian rippeetkin ovat siirtymässä ulkomaille. Työpaikat ovat vähentyneet myös valtio-omisteisissa yhtiöissä, Kivelä pohjusti kysymystään.
Urpilainen siirsi vastuun suhdanteille
Urpilainen vastasi, ettei hallitus voi uusia työpaikkoja synnyttää, edellytyksiä vain ja niitä on luotu 1,5 miljardilla eurolla. Kivelä muistutti Urpilaisen luvanneen eduskuntavaaleissa 100 000 uutta työpaikkaa, mutta saman verran on mennyt, eikä nuorisotakuu toimi.
Urpilainen siirsi vastuun suhdanteille sanomalla, että Suomen talous on vuoden 2006 tasolla, normaaliin kasvuun verrattuna BKT:sta puuttuu 30 miljardia ja verotuloja 12 miljardia.
Soini: Onko mitään toivoa antaa telakoille?
Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini korosti, että olemassa olevien työpaikkojen säilyttäminen on kaikkein tärkeintä ja kaikkein helpointa työllisyyspolitiikkaa. Hän kysyi työministeri Lauri Ihalaiselta (sd.) ja Urpilaiselta, onko heillä antaa mitään uutta toivoa telakkateollisuudelle.
– Ministeri Jan Vapaavuoren (kok.) sanat ja teot me tunnemme, mutta onko tiellä jotain uutta? Sillä jos valtio ei sitoudu, niin kuka silloin sitoutuu? Mikä on tässä mahdollista, venäläinen omistus, erinäköiset konsortiumit Raumalla, Turussa, Helsingissä? Mitä uutta teillä on antaa? Soini penäsi.
Ihalainen piiloutui pykälien taakse
Ihalainen joutui valittelemaan, että Turun autolauttatilaukset hävittiin rahoituksen puutteen vuoksi, mikä oli jossain määrin odotettu asia. Hän väitti hallituksen tehneen lainsäädännön puitteissa kaikkensa sen eteen, että edes Turun TUI-laivat voidaan rakentaa.
Jari Myllykoski (vas.) kummasteli, kuinka Suomen hallitus leimaa teollisuuden pelastustoimet EU-säännösten vastaiseksi, kun EU:n perustajamaa Ranska pelastaa Peugeotin autotehtaan työpaikkoja miljardipaketeilla yhdessä kiinalaisten kanssa.
Urpilainen joutui olettamaan myös Ranskan noudattavan EU-lainsäädäntöä ja jos ei, jotain sanktioita siitä seuraisi.