KOLUMNI Facebook hallitsee eurooppalaisia sosiaalisen median markkinoita. Kuluttajien käyttämät merkittävimmät sovellukset – Facebook, Instagram, Messenger ja WhatsApp – kuuluvat kaikki tämän yhden yrityksen hallintaan.

Skandaaleista toiseen pyristellyt yhtiö tekee yhä ennätystulosta, osittain siksi, että ihmisten on hyvin vaikea luopua näistä palveluista. Facebookin asema on niin vahva, että siitä luopuminen merkitsee monille käytännössä sosiaalista kuolemaa.

Facebook kerää käyttäjistään valtavasti tietoa, joita se yhdistelee omien palveluidensa välillä. Käyttäjiä jäljitetään myös Facebookin ulkopuolisilla sivuilla. Facebook luo jopa varjoprofiileja sellaisista käyttäjistä, jotka eivät ole koskaan rekisteröityneet palveluiden käyttäjiksi.

Kysyin kilpailukomissaari Margrethe Vestagerilta Facebookiin määräävästä asemasta, kun hän oli Euroopan parlamentin talousrikoksia, veropetoksia ja veronkiertoa käsittelevän TAX3-erityisvaliokunnan kuultavana tiistaina 19. helmikuuta. Komissaari ei ottanut kantaa eurooppalaiseen markkinatilanteeseen yleisesti. Kilpailukomissaarin pöydällä ei toistaiseksi ole Facebookia koskevia tapauksia määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä, mutta tilannetta seurataan tarkasti.

Komissaarin vastauksessa nousi esiin myös Saksan tapaus. Maan kilpailuvirasto FCO määräsi aiemmin tässä kuussa, että Facebookin tulisi antaa käyttäjille mahdollisuus kieltäytyä tietojensa keräämisestä ja yhdistämisestä ilman, että kieltäytymisen seurauksena käyttäjän olisi lopetettava palveluiden käyttö. Jos päätöksestä tulee lainvoimainen eikä Facebook noudata määräyksiä, sitä voidaan sakottaa jopa 10 prosenttia sen vuosittaisesta liikevaihdosta.

Lisämurhetta Facebookille aiheuttaa myös Iso-Britannian parlamentin hiljattain julkaisema erittäin kriittinen tutkimus. Uutislähteiden mukaan tutkimuksen taustamateriaaleina käytetyt yrityksen sisäiset sähköpostiviestit osoittavat, että käyttäjien yksityisyyttä ja kilpailua koskevia lakeja on rikottu tietoisesti ja tarkoituksellisesti.

Jos esitetyt väitteet pitävät paikkansa, on selvää, että yrityksen häikäilemättömään toimintaan pitää puuttua. Saksan kilpailuviraston päätös tulisi myös saada koko EU:n laajuiseksi standardiksi, jotta kuluttajien asemaa saataisiin vahvemmaksi sosiaalisen median jättejä vastaan. Sosiaalinen media tarvitsee tervettä kilpailua, jossa käyttäjien oikeuksia kunnioitetaan täysimittaisesti.

Pirkko Ruohonen-Lerner
Euroopan parlamentin jäsen, PS/ECR