Perussuomalaisten kansanedustaja Maria Tolppanen on huolissaan verotoimistojen asiakaspalvelupisteiden lakkauttamisesta.

– Vaikka monet asiat hoituvat tänä päivänä kätevästi internetin kautta, ei kaikkia asioita pystytä, osata tai haluta selvittää sähköisesti. Näin myös verotusasioissa. Verotusasiat ovat monelle monimutkaisia ja niiden selvitteleminen on myös puhelimitse siksi hankalaa, Tolppanen sanoo.

Tolppanen huomauttaa, että esimerkiksi verokortin vaihtaminen sivuverokortiksi ei onnistu sähköisesti, vaan se vaatii verotoimistossa asioimista.

– Helsingin keskustan ainoan toimipisteen aukioloaika on arkisin klo 9-16. Jono ennen aukioloaikaa kasvaa monesti kymmeniin ihmisiin. Jos henkilön työaika on klo 8-16, ei hän pysty asioimaan kyseisessä toimipisteessä muuten kuin työaikansa ulkopuolella.

– Lisäksi täytyy ottaa huomioon Suomen syrjäseudut, joiden välimatkat kasvukeskuksiin ovat yleensä pitkät. Verohallinnon palvelut ovat karanneet liian kauas esimerkiksi huonokuntoiselta vanhukselta. Tukalassa tilanteessa on myös maaseudun sivukylällä asuva ajokortiton, jos veroasioiden hoito vaatii kymmenien kilometrien matkan verotoimistoon. Ja täytyy ottaa huomioon sekin, ettei julkinen liikenne ei toimi syrjäseuduilla kattavasti, Tolppanen muistuttaa.

Tolppanen on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen, jossa hän perää hallitukselta toimia siitä, mitä se aikoo tehdä, että verohallinnon toimipisteiden palvelut taataan niin pääkaupunki- kuin syrjäseuduilla, ja että verotoimistot ovat ainakin kerran viikossa auki myöhempään.

PS VERKKOTOIMITUS