Artikkeli kuva

LEHTIKUVA

Tutkimus: Eliitti hallitsee eurokriisin julkisuutta

15.10.2013 |12:56

Eliitti hallitsee eurokriisin mediajulkisuutta. Näin päätellään Helsingin yliopiston tiistaina julkaisemassa tutkimusraportissa Eurokriisi suomalaisissa sanomalehdissä 2010-2012. Sen mukaan yhteiskunnalliset eliitit, kuten kansalliset päämiehet, virkamiehet ja ekonomistit, hallitsevat eurokriisistä käytävää mediakeskustelua. Tutkimuksen teki Helsingin yliopiston viestinnän tutkimuskeskus.

Kansalais- ja esimerkiksi työmarkkinajärjestöjen ääntä suomalaisessa eurokriisikeskustelussa ei juuri kuulla. Yksittäisistä henkilöistä Saksan liittokansleri Angela Merkel ja Suomen pääministeri Jyrki Katainen esiintyivät eniten suomalaisessa eurokriisijulkisuudessa.

Tutkimuksessa analysoitiin noin tuhat artikkelia Helsingin Sanomista, Kalevasta, Kauppalehdestä ja Ilta-Sanomista vuosilta 2010-12. Jutuista selvitettiin paitsi niissä käytettyjä lähteitä myös esimerkiksi käsityksiä siitä, mitkä ovat eurokriisin syyt ja miten kriisi tulisi ratkaista.

Yhteinen vastuu, eliitti kertoo

Suomalaisissa sanomalehdissä eurokriisi nähdään ennen kaikkea Euroopan yhteisenä ongelmana, johon tulisi etsiä ratkaisuja yhdessä. Julkisuudessa esiintyvät ehdotukset mukailevat eurooppalaisen poliittisen eliitin näkemyksiä kriisin ratkaisusta.

Ratkaisuvaihtoehdoista eniten mediatilaa saivat näkemykset budjettivallan keskittämisestä EU:lle, vyönkiristykset ja budjettialijäämien kaventaminen kriisimaissa sekä niin sanotut rakenteelliset uudistukset. Näkökulmissa oli jonkin verran lehtikohtaisia eroja. Ilta-Sanomissa ja Kalevassa kriisiä tarkasteltiin useammin kansallisella tasolla, kun taas Kauppalehdessä ja Helsingin Sanomissa korostui yhteiseurooppalainen näkökulma.

Valtaosassa tutkituista jutuista ei esiintynyt selvää näkemystä kriisin syistä. Yleisimmät näkemykset kriisin syistä liittyivät kansalliseen talouspolitiikkaan, kuten eurooppalaisten valtioiden julkiseen velkaantumiseen. Toiseksi yleisimmäksi syyksi nousi väite euron vääristä lähtökohdista. Tällöin huomio kiinnittyi siihen, että yhteisvaluutta oli alkujaan enemmän poliittinen kuin taloudellinen hanke.

Tutkimus on osa Oxfordin yliopiston johtamaa tutkimusta, joka vertaa eurokriisin mediajulkisuutta kymmenessä EU:n jäsenmaassa.

 

 

 

PS VERKKOTOIMITUS


Mitä mieltä?

Viikon suosituimmat

1.
Suomen uutiset logo

Elon Muskin “nörttitiimi” sulki USA:n kehitysapuviraston – demokraatit raivoissaan

06.02.2025 |19:24
5.
Suomen uutiset logo

Vanha valtamedia johtaa harhaan uutisoidessaan maahanmuutosta – lukijoita vedätetään osatotuuksilla ja valikoiduilla tiedon palasilla

06.02.2025 |09:21
6.
Suomen uutiset logo

Kansanedustaja Sanna Antikainen teki selvitystyön toimittajien puolesta: Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho on jakanut oppositiolle enemmän puheenvuoroja kuin edellinen puhemies Matti Vanhanen

07.02.2025 |12:11
8.
Suomen uutiset logo

Yrittäjien vaalitentin saldoa – Purra: Antti Lindtmanilta kuultiin poskettomia väitteitä niin julkisen talouden korjaamisesta kuin demarien velkaantumishuolestakin

07.02.2025 |17:54
9.
Suomen uutiset logo

Aluevaltuustojen hillotolppiin hupenee vuodessa yli 20 miljoonaa euroa – pelkän ryhmärahan lopettamisella voisi rahoittaa kokopäivähoidon kuukausikustannukset 1 600 vanhukselle

08.02.2025 |17:37
10.
Suomen uutiset logo

Vasemmistoliitto ottaisi vastaan kaikki ihmiset, jotka vain pääsevät rajan yli Suomeen – Mäkelä: Vaarallista puhetta – ”Jos kaikki otettaisiin vastaan, se väki ei lopu koskaan”

06.02.2025 |15:59

Uusimmat

Perussuomalainen 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää