Ruotsidemokraatit pyyhkii pöytää muilla puolueilla sosiaalisessa mediassa ja kannatus sen kun kasvaa. Kristillisdemokraatit, liberaalit ja vihreät ovat somessa hissukseen – ja uhkaavat pudota Ruotsin valtiopäiviltä syksyn vaaleissa. Euroopassa sama kaiku on askelten – kansallismieliset puolueet porskuttavat, koska saavat sanansa kuulumaan siellä, mihin perinteisen median ja perinteisten puolueiden monopoli ei yllä.


Ruotsidemokraatit ovat tilastojen valossa ylivoimaisia maan sosiaalisessa mediassa. Aftonbladet-lehden laskelmien mukaan puolueen aktiivisuus somessa (tykkäykset, jaot, kommentit) on jopa kolminkertainen seuraavaksi aktiivisimpiin vasemmistopuolueeseen ja sosialidemokraatteihin verrattuna.

-Ruotsidemokraatit ovat aikanaan päättäneet panostaa someen ja nyt he keräävät hedelmät, sanoo digitaalimarkkinoinnin guru André Assarsson.

– Muilla puolueilla on perinteisesti hyvät suhteet valtamediaan ja he ovat rakentaneet sen varaan. Ruotsidemokraatit ovat sen sijaan pystyttäneet vahvan oman apparaatin sosiaaliseen mediaan. Jos annat rakkautta, saat sitä takaisin, luonnehtii monikansallisessa Miltton Labs -vaikuttamistoimistossa työskentelevä Assarsson.

Ruotsidemokraattien tiedotuspäällikkö Joakim Wallerstein sanoo asian selvemmin:

– Keskitymme tavallista ihmistä liikuttaviin asioihin ja viemme niitä eteenpäin. Koska valtamediat, kuten osin sosialidemokraattien omistama Aftonbladet, ei julkaise ilmoituksiamme eikä meillä ole omia valtamedian kanavia, meidän on itse asiassa pakko panostaa sosiaaliseen mediaan.

Kansallismieliset liikkeet ovat jyränneet Facebookissa kautta Euroopan. Donald Trumpin, Saksan Afd:n ja Brexitin esimerkit ovat osoittaneet, millainen kyky sosiaalisella medialla on ihmismielten liikuttamiseen. Maahanmuuttokriittinen AfD sai Washington Postin mukaan amerikkalaista apua Harris Media -vaikutustoimistolta ja siirsi kampanjointinsa Facebookiin – tuloksena 12,6 prosenttia annetuista äänistä.

Raha ratkaisee – tai työ

Sosiaalisen median suurin poliittinen taistelutanner on Facebook, joka on jo ruuvannut algoritmejaan tiukempaan suuntaan. Yritysten ja yhteisöjen näkyminen aikajanalla on vähentynyt ja kavereiden lisääntynyt.

Puolueilla on tänään käytännössä kaksi mahdollisuutta saada näkyvyyttä mielipiteilleen: Organisaation on joko kaivettava kuvettaan ja maksettava Facebookille eri tyyppisestä mainonnasta tai sitten puolueen on keskityttävä tuottamaan sisältöä ja levittämään sitä viksusti sosiaalisessa mediassa. Se tarkoittaa sisältöä, joka liikuttaa suuria tunteita ja jota muut jakavat sekä kommentoivat.

Milttonin asiantuntija André Assarsson varoittaa perinteisiä puolueita innostumasta liikaa Facebookista, ne ovat tavallaan jo menettäneet pelin:

– Ruotsidemokraatit ovat yhtä ärhäkkäitä niin sosiaalisessa mediassa kuin televisiossakin, muut puolueet eivät vain voi toimia niin. Äänestäjien tavoittaminen on Assarssonin mukaan tänään todella vaikeaa mutta sosiaalisessa mediassa se onnistuu äänestyspaikalle asti.

– Ja somessa on tarjolla myös luottamusta. Jos joku puolue sanoo itse olevansa hyvä, siihen ei usko kukaan. Mutta jos naapuri ja mummi jakavat puolueen sanomaa Facebookissa, niin silloin siihen uskotaan.

Suomen Uutiset