Vihreät nousivat Suomessa hallitukseen, ja Saksassa Die Grünen on kesäkuun gallupeissa jo ohittanut liittokansleri Merkelin CDU/CSU:n. Kaikki eivät ole vihreiden voittokulusta innoissaan. Talouskeskusteluissa puhutaan jo Saksan teollisuuden alas ajamisesta, deindustrialisaatiosta.

Sijoitusneuvoja ja talouskommentaattori Mike Shedlock otsikoi bloginsa provokatiivisesti: Rise of the Greens = Deindustrialization of Germany eli Vihreiden nousu = Saksan teollisuuden alasajo.

Vihreät nousivat joissakin mielipidetutkimuksissa tasavahvaksi CDU/CSU:n kanssa. Molemmilla oli 26 prosentin kannatus kesäkuun lopussa. Uusimman kyselyn mukaan kristillisdemokraateilla olisi prosenttiyksikön etumatka. Kansallismielinen AfD ja sosiaalidemokraatit kamppailevat kolmossijasta 13-14 prosentin kannatuksella.

Saksan vihreät tappoivat ydinvoiman. Liittokansleri Angela Merkel – joka aikanaan oli ydinvoiman vankkumaton tukija – käänsi takkiaan mielistelläkseen vihreitä. Siitä ei ollut hänen puiolueelleen mitään hyötyä, eikä sen enempää Saksallekaan, Shedlock kiteyttää.

Saksan autoteollisuus on kriisissä, mutta niin ovat muutkin alat

Diesel kuoli päästöskandaaleihin, eikä Saksa ollut valmistautunut siihen. Vihreät ovat nyt myös hiilivoiman, geenimuuntelun ja kaikkien suuryritysten kimpussa.

Nämä tapahtumat yhdessä valheellisen haavoittumattomuuden tunteen kanssa ovat Shedlockin mukaan Saksan ja sen vientiteollisuuden romahduksen ytimessä. Skandaaleissa ja kriiseissä ovat rypeneet niin autovalmistaja Volkswagen, rahoitusjätti Deutsche Bank kuin lääke- ja kemianteollisuuden Bayer.

Wolfsburgilainen autojätti Volkswagen yrittää päästä eteenpäin vuoden 2015 dieselpäästöskandaalista yhdessä kotimaisten kilpailijoidensa BMW:n ja Daimlerin kanssa. EU saattaa kuitenkin lyödä näille kaikille autojäteille vielä lisäsakot salaisesta yhteistyöstä, jossa autovalmistajat manipuloivat dieselautojen elektroniikkaa huijatakseen päästötestaajia.

Autoteollisuus ei ole kriiseineen yksin. Baijerilainen maksuliikennejätti Wirecard on tänä vuonna kohdannut petossyytteitä ja väitteitä kirjanpidon epäselvyyksistä, jotka yhtiö kuitenkin on kiistänyt. Leverkusenilainen Bayer osti viime vuonna Monsanton, ja joutuu nyt käsittelemään tuhansia oikeusjuttuja, joissa Monsanton rikkakasvien torjunta-aineen väitetään aiheuttavan ihmisille syöpää.

Kaikki suuryritykset Saksassa eivät suinkaan ryve skandaaleissa. Niillä on kuitenkin muita ongelmia. Hissejä valmistava Thyssenkrupp ilmoitti antavansa potkut kuudelle tuhannelle työntekijälle, kun kaavailtu fuusio Tata Steelin kanssa ei toteutunutkaan. Euroopan suurin lentoyhtiö Lufthansa taas joutui antamaan tulosvaroituksen jäätyään kakkoseksi kilpailussa halpalentoyhtiöiden kanssa.

Saksan äärimmäisen kilpailukykyinen vientiteollisuus on jo pari vuosikymmentä ollut siunaus saksalaisille mutta ongelma koko Euroopalle. Yksi syy yhteisvaluutan ongelmiin oli juuri se, että Saksassa olisi tarvittu kireämpää rahapolitiikkaa kun muualla olisi samanaikaisesti pitänyt elvyttää. Nyt Saksan voittamattoman vientiteollisuuden taru näyttäisi kuitenkin kääntyneen kohti tuhoa.

Kristillisdemokraatit eivät ehkä nimitä seuraavaa kansleria

Talouspainajainen jakaa Merkelin puoluetta CDU/CSU:ta. Kristillisdemokraatit ovat perinteisesti tukeneet teollisuutta, mutta nyt puolue haluaa myös vihertää teollisuutta kovin ottein. Kun vihreät ovat gallupeissa nousseet samalle tasolle CDU/CSU:n kanssa, ei ole enää itsestäänselvyys, että Merkelin puolue nimittää seuraavan kanslerin.

Sekä CDU:n Angela Merkel että sen baijerilaisen sisarpuolueen CSU:n puheenjohtaja Horst Söder vaativat nyt hiilivoimaloiden sulkemista vuoteen 2030 mennessä – aiemmin sovittu viimeinen käyttöpäivä oli vuonna 2038.

Shedlockin mukaan CDU olisi ollut henkisesti valmis koalitiohallitukseen vihreiden kanssa viime vaalien jälkeen vaalituloksien mukaisessa asetelmassa, jossa vihreät olisivat joutuneet apupuolueeksi. Nyt kun vihreät ovat tasaveroisessa asemassa, tilanne on täysin toinen.

– Ilmastotavoitteet tulevat merkitsemään Saksalle samaa kuin Brexit Britannialle, Shedlock kirjoittaa.

Vihreät ajavat Saksan teollisuuden alas

Shedlock kiteyttää Saksan taloudellisen kurimuksen viiteen keskeiseen tapahtumaan.

  1. Saksan autoteollisuus valehtelee dieselistä. Vihreät astuvat esiin ja tappavat dieselin.
  2. Vihreät tappavat hiilivoiman.
  3. Brexit vahingoittaa Saksan vientiä riippumatta siitä, mitä tapahtuu nyt.
  4. Trumpin tuontitullit saksalaisille autoille ovat todennäköisesti viimeinen pisara Saksan autoteollisuudelle.
  5. Saksan teollisuus ajetaan alas.

Shedlockin mukaan vihreät pakottavat Saksan deindustrialisoitumaan.

Vihreät eivät halua hiiltä, ydinvoimaa eivätkä diesel-moottoreita. Vihreät eivät halua Round-Up-torjunta-aineita eivätkä geenimuunneltuja viljelykasveja.

Vihreät eivät halua Googlea, Amazonia tai muita suuryrityksiä.

Ainoa, mitä vihreät haluavat, on huonosti koulutettuja maahanmuuttajia.

Ironista kyllä, ydinvoimanvastaisen vihreän aatteen voitto johti yhä likaisemman hiilen (ruskohiilen) käyttöön. Nyt vihreät ovat ajamassa alas hiilivoimaa. Se tulee johtamaan kahteen asiaan, talousanalyytikko Mike Shedlock kirjoittaa.

Ensin sähkön hinta nousee. Sitten sähköntuotanto siirtyy Saksan hiilestä vielä likaisempaan hiilenkäyttöön naapurimaissa.

Suomen Uutiset