Plan Internationalin toteuttama lapsiäitikampanja saa kritiikkiä Åbo Akademissä toimivalta zimbabwelais-suomalaiselta filosofian tutkijatohtorilta Faith Mkweshalta. Hän järjesti mielenilmauksen 7.5. Helsingin Kalasatamassa Plan International Suomen mainoskampanjaa vastaan. Paikalla oli arviolta muutamia kymmeniä mielenosoittajia.

Mkweshan on tunnettu feministi ja hänen erikoisalaansa postkolonialismi.

Moni muistaa kesällä 2017 toteutetun ulkomainoskampanjan. Se oli näkyvästi esillä eritoten pääkaupunkisedulla esimerkiksi bussipysäkeillä. Julisteesa näkyi 12-vuotias tyttö raskaana. Kampanja toteutettiin yhteistyössä Plan International Sambian, mainostoimisto Hasan & Partnersin, valokuvaaja Meeri Koutaniemen ja vaatesuunnittelija Paola Suhosen kanssa. Kampanja sai laajan näkyvyyden ja se sai myös markkinointiviestinnän palkintoja.

Mitä jos kuvassa olisi suomalaistyttö?

Aluksi Mkwesha pyytää ajattelemaan asiaa eri kulmasta.

– Jos lapsi olisikin suomalainen. Miten suhtautuisit siihen. Olen varma, että kampanja olisi jäänyt tekemättä, hän sanoo.

Mkweshan haluaa viestittää Planille, että he eivät saisi käyttää kampanjoissaa lapsia kielteisessä valossa.

– He ovat seksualisoineet ja traumatisoineet 12-vuotiaan afrikkalaistytön. Tämä luo negatiivisen stereotypian mustista tytöistä ja naisista. Kampanja ei ole mitenkään innovatiivinen. Se tuntuu kolonialistiselta, hän sanoo.

Mkwehan pyytää, että suomalaiset eivät hyväksyisi negatiivisiä ja stereotypisoivia kuvia afrikkalaislapsista.

– Emme me afrikkalaisnaiset halua, että etuoikeutettu valkoinen väestö päättää puolestamme, miten asioita käsitellään ja miten meidän tulisi tuntea heidän tekemisistään. Jokaisella lapsella tulisi olla oikeus elää suojattuna näiltä asioilta, hän tarkentaa.

Plan: tyttöä ei seksualisoitu

Plan vastaa kritiikkiin

Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen korostaa, että Plan vastustaa rasismia, kolonialismia ja kaikkien ihmisten, aivan erityisesti lasten, seksualisointia ja esineellistämistä.

– Pyrimme viestinnässämme ja markkinoinnissamme kunnioittamaan aina työssämme mukana olevia lapsia, osallistamaan heidät keskusteluun ja näyttämään heidät objektin sijaan toimijoina. Tohtori Faith Mkwesha ja eräät muut keskustelijat ovat tuoneet esiin näkemyksen, että 12-vuotiaan äitiysvaatteet seksualisoi kampanjan mallin Fridahin ja uusintaa kolonialistista ja rasistista esittämistapaa.

Heinäsin mukaan Plan pyrkii viestinnässään ja markkinoinnissaan kunnioittamaan aina työssämukana olevia lapsia ja osallistamaan heitä keskusteluun sekä näyttämään heidät objektin sijaan toimijoina.

– Kampanjamme jäljitteli tarkoituksella muotimainosten kuvastoa ja asentoja, jotta se loisi pysäyttävän ristiriidan ja kiinnittäisi ihmisten huomion itse ongelmaan. Pyrimme kuitenkin välttämään huolellisesti nuoren mallin seksualisointia, ja vaatteet ovat tarkoituksella peittäviä lastenvaatteita, hän perustelee.

FAKTAT

– Joka vuosi arviolta seitsemän miljoonaa tyttöä tulee äidiksi alaikäisenä.
– Lapsista kaksi miljoonaa on alle 15-vuotiaita.
– Liian varhainen äitiys tarkoittaa usein vakavia terveysriskejä, koulutien keskeytymistä, varhaisavioliittoa ja köyhyyttä.

Heli-Maria Wiik