Jean-Claude Juncker esittelemässä Valkoista kirjaa 1.3.2017.
Euroopan komissio julkaisi Valkoisen kirjan – viisi vaihtoehtoista mallia EU:n suunnaksi
Kuluvan kuukauden loppupuolella EU juhlistaa Rooman sopimuksen 60-vuotispäivää. Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerin mielestä nyt on hyvä hetki valita tulevalle 27 EU-jäsenmaalle suuntaviivat, joita hän esitteli “Valkoisessa kirjassa”.
Kirjaan on koottu viisi vaihtoehtoista mallia EU:n suunnaksi. Ehdotukset voidaan jakaa karkeasti kolmeen osaan. Yhtenä vaihtoehtona on purkaa EU:ta niin, että tähtäimenä on vain yhteismarkkina-alue. Toinen suuntaus on jatkaa osapuilleen nykyisillä rakenteilla. Kolmas suuntaus on muodostaa tyylipuhdas liittovaltio.Jäljelle jääneet kaksi vaihtoehtoa ovat erisävyisiä välimalleja, jotka nojaavat vahvasti nykyisen EU:n säilyttämiseen.
Virallisilla käännöksillä ehdotukset kulkevat nimillä: “Jatketaan entiseen tapaan”, “Sisämarkkinat etusijalle”, “Halukkaat tekevät enemmän yhdessä”, “Tehdään vähemmän mutta tehokkaammin” ja “Tehdään paljon enemmän asioita yhdessä”.
Valkoinen kirja on jokseenkin ylimalkainen. Komissio pohtii suuntaviivoja sille, miten EU kehittyy vuoteen 2025 mennessä. Komissio ei oleta, että jokin annetuista vaihtoehdoista toteutuisi sellaisenaan.
Malli 1: Jatketaan entiseen tapaan
Ensimmäisenä vaihtoehtona esitetään, että EU-maat pääosin tiivistävät yhteistyötään. Näin tehdään sisämarkkinoilla, ulkorajavalvonnassa ja ulkopolitiikassa. EU sopisi kauppasopimuksista alueen ulkopuolisten maiden kanssa. Kauppasopimusten osalta EU siis pysyisi nykymallissaan. Yhteisvaluutta euron jäsenmaiden odotetaan parantavan toimintaansa.
Komission mielestä tässä ehdotuksessa haittana on päätöksenteon läpinäkyvyyden puute. Se johtaisi siihen, ettei päätöksentekoa voida aina ymmärtää. Toisaalta haasteena on se, että EU-kansalaiset eivät välttämättä pysty ylittämään EU:n sisärajoja mutkattomasti. Näin käy, jos jotkut jäsenmaat haluavat kiristää sisärajojensa turvatoimia.
Malli 2: Sisämarkkinat etusijalle
Tässä vaihtoehdossa komission mielestä keskitytään vain EU:n ydinalueisiin, erityisesti sisämarkkinoihin. Komissio kertoo varsin suoraan, että tähän päädytään, jos jäsenmaita ei kiinnosta nimenomaisesti yhteinen maahanmuutto-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikka. Ajatus on varsin hämmentävä, sillä moni EU-maa on kansalaistensa siivittämänä yhtäaikaisesti havainneet näiden osa-alueiden tarvitsevan muutoksia.
Ajatuksen taustalla voi olla se, ettei tämä vaihtoehto ole komissiolle kaikkein mieleisin. EU alkaisi purkaa sääntelyään ja nojaisi enemmän valtiotasolla kahdenkeskisiin sopimuksiin. Pääoman ja tavaran vapaasta liikkuvuudesta pidettäisiin kuitenkin kiinni.
Komissio listaakin Valkoisessa kirjassaan vinon pinon riskejä ja haittavaikutuksia tälle suuntaukselle. Jäsenmaat voisivat alkaa kilpailla keskenään siitä, kenellä on kevein sääntely tai kevein verotus. Komissio ei kuitenkaan näe tällä kilpailulla mitään yhteyttä kilpailukykyyn, joka erityisesti euromailla on ollut huomion korkeimmalla korokkeella jo vuosikausia. Komission mielestä tämän suuntauksen ainoa hyöty on päätöksenteon ymmärrettävyys.
Malli 3: Halukkaat tekevät enemmän yhdessä
Tässä mallissa EU jatkaa pääosin kuin ensin mainitussa vaihtoehdossa sillä erotuksella, että halukkaat jäsenmaat voivat tiivistää yhteistyötään haluamillaan aloilla. Halukkaat EU-maat voisivat esimerkiksi tiivistää yhteistyötään turvallisuuspolitiikassa esimerkiksi jakamalla tietoa järjestäytyneestä rikollisuudesta tai terrorismiuhasta. Euromaat voisivat yhdistää verotuksen tai työmarkkinat.
Yhteistyötä syventäviin jäsenmaihin voisi myöhemmin liittyä uusia maita mukaan.
Komission mielestä mallin haasteet liittyvät eri yhteistyötason maiden väliseen toimintaan. Kansalaisoikeuksia voisi olla eri EU-maissa eri määrä riippuen siitä, missä EU-maassa henkilö asuu.
Malli 4: Tehdään vähemmän mutta tehokkaammin
EU voisi keskittyä muutamiin avainaloihin nykyistä tehokkaammin, koska käytettävissä olevat resurssit ovat rajalliset. Ensisijaisiin aloihin keskittymällä toiminnan oletetaan tehostuvan ja nopeutuvan. EU vähentäisi tai lopettaisi toimiaan toissijaisilla aloilla, koska rahavirtoja ohjattaisiin uudelleen.
Unionin toimintakuva selkeytyisi sikäli, että eri osa-alueiden vastuu selkeytyisi. Kansalaisten olisi helpompi ymmärtää, mikä vastuualue kuuluisi EU:lle ja mikä sen jäsenmaille. Haasteena olisi saavuttaa yhteisymmärrys ensisijaisten tehtävien listasta.
Malli 5: Tehdään paljon enemmän asioita yhdessä
Tässä liittovaltiomallissa EU sekä laajentaa, että syventää yhteistyötä likimain kaikilla rintamilla. EU:lla voisi olla jo vuoteen 2025 mennessä omat yhteiset sotilasjoukot.
EU nähdään suurena ja vaikutusvaltaisena toimijana maailman eri foorumeilla, koska EU puhuu vain yhdellä suulla.
Euroalueella yhdenmukaistetaan julkista taloutta, verotusta ja sosiaalipolitiikkaa. Euromaiden kohtalo suuntautuisi kohti “viiden presidentin paperina” tunnettuun liittovaltion tiekarttaan.
Esitetyistä vaihtoehdoista juuri tämä päämäärä miellyttää komissiota eniten. Komission näkemyksen ainoa haittapuoli on EU:hun tyytymättömien kansalaisten närkästys.
Euroopan komission Valkoinen kirja on luettavissa kokonaisuudessaan täältä >
Henri Alakylä
Lue myös
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat
Päätoimittajalta: Elokapina on radikalisoituneen median ikioma luomus
Elämme kummallisia aikoja. Ennen synkeämielisille lapsille suositeltiin ulkoliikuntaa, nykyään Elokapinaa. Kun median fanittaman sekopääkultin riehuminen on mennyt siihen pisteeseen, että Eduskuntatalon seinät värjätään veri-iskulla ja järjestön sisäisillä keskustelupalstoilla fantasioidaan poliitikkoihin kohdistetuilla joukkomurhilla, on varmaan syytä istahtaa hetkeksi alas ja pohtia, kuka tätä kaaosta oikein rakentaa ja miksi.
Hamasin kuolleen terroristijohtaja Sinwarin bunkkerista löytyi miljoonia euroja käteistä sekä siviilien avustuspaketteja
EU:n käsi kurottaa nyt kohti suomalaisten eläkevaroja – Jani Mäkelä varoittaa vakavasti: “Torjuttava suoralta kädeltä”
EU:n käsi hamuaa nyt kohti Pohjoismaiden ja Hollannin eläkevaroja. Eläkevarallisuutta rahastoiva Suomi on tulilinjalla. Talousasiantuntija JuhanI Huopainen (ps.) avaa Draghin viattomalta kuulostavan avauksen merkitystä ja taustaa.
Ravintoloitsija muutti Ruotsista takaisin Irakiin jengiväkivallan tieltä: ”Paljon turvallisempi maa”
Nuori mies jätti vuosituhannen alussa taakseen sodan haavoittaman Irakin. Onni löytyi lähiöiden Ruotsista, jonne maahanmuuttaja pani ajan myötä pystyyn menestyvän ravintolan. Kunnes tuli päivä myöntää tosiasiat: väkivaltaisten jengien Ruotsi on vaarallisempi maa kuin Irak.
Tieteen puolesta perussuomalaisten ehdokkaana – elektroniikka-asentajasta tuli tiedeaktivisti
Mun keskiarvolla ei olisi päässyt lukioon. Sitä paitsi siinä vaiheessa kiinnosti lähinnä kalja ja tytöt, kertoo Mika Merano muistellessaan aikaa joskus peruskoulun jälkeen. Hän meni ammattikouluun ja valmistui elektroniikka-asentajaksi.
Se hetki, kun Pekka Aittakumpu astui yleisön eteen- näin jännittävä tiedotustilaisuus eteni (video)
Kansanedustaja Pekka Aittakumpu ilmoittaa hakevansa perussuomalaisten eduskuntaryhmän jäseneksi. Hänen ilmoituksensa tuli yllätyksenä paikallaolijoille. Katso ylläolevalta videolta tiedotustilausuuden kulku.
Kymmenvuotiaasta brittilapsesta löydettiin 71 vammaa – kidutusjälkiä peiteltiin hijabilla
Isossa-Britanniassa alkoi kymmenvuotiaan tytön murhan oikeudenkäynti. Tuomioistuimen mukaan Sara Sharif puettiin koulussa hijabiin, jotta hänen vammansa eivät näkyisi. Hänet otettiin kotiopetukseen kuukausia ennen hänen kuolemaansa.
Yritykset jättävät turvattoman lähiön – työntekijät saatettava iltaisin metrolle Tukholmassa
Yritysmaailma vonkuu kuorossa, kuinka ulkomailta on saatava työvoimaa pelastamaan maan talous. Kun uudet maahanmuuttajat sitten täyttävät lähiöt, tulee yrityksille kiire lähteä alueelta pois. Työnantajien märkä monikulttuurinen uni saa työntekijät pelkäämään henkensä edestä.