Kaisa Garedewin mukaan on valitettava tosiasia, että Suomi velkaantuu. Talouden pelastaminen ja kuntoon paneminen vaatii hänen mukaansa maalaisjärkistä ymmärrystä sekä perussuomalaista tahtoa.
– Edelliset vasemmistopäättäjät ovat hassanneet rahaa sinne, mistä ovat uskoneet saavansa kansan suosiota ja lisää äänestäjiä. Ehkä ei ole myöskään uskallettu leikata kulttuuriväeltä nousevan metakan takia. Todellisuudentaju ja valtion rahojen käytön prioriteettijärjestys on ollut sumentunut jo monet vuodet, Garedew toteaa.
– Raha ei kasva puussa. Jos johonkin tarkoitukseen lahjoitetaan ilmaiseksi kansalaisten verorahoja, niin on ymmärrettävä, että se on aina jostakin muusta pois. Kulttuuriavustuksille varatulla määrärahalla saisi palkattua esimerkiksi yli 1 500 hoitajaa vanhusten ympärivuorokautiseen hoitoon vuodeksi.
– On useita muitakin hallinnonaloja, joista voisi karsia reippaasti lisää menoja: ilmastoasiat eli hiilineutraalisuuden tavoittelu 2,3 miljardia euroa, maahanmuutto ja maahanmuuttajien 2,16 miljardin euron sosiaalietuudet, kehitysavusta muilta kuin Ukrainalta 400 miljoonaa sekä kaiken maailman valtion varoilla pyörivät suojatyöpaikat, kuten Opetushallitus, 15 miljoonaa, Garedew listaa.
Pienen porukan tukemista
Garedew korostaa, että valtion tärkeimmät tehtävät ovat puolustuksesta, sisäisestä turvallisuudesta, terveydenhoidosta, koulutuksesta, liikenneinfrasta sekä yrittämisen ja terveen talouskehityksen edellytyksistä huolehtiminen, ei kulttuuri- ja taideala.
– On täysin normaalia, että ihminen joutuu itse kustantamaan sinfoniakonserttinsa ja muut kulttuuriharrastuksensa. Eihän yhteiskunta maksa muillekaan heidän harrastuksiaan. Käsittämätön ajatus!
– On eriarvoista myöntää valtion budjetista valtavia summia vain tietyn pienen porukan viihteen tukemiseen. Kaikkien kansalaisten erilaisia harrastusmahdollisuuksia tulisi tukea yhtäläisellä tavalla, jos tukien linjalla halutaan mennä, Garedew painottaa.
Museoilla ja kirjastoilla tärkeä merkitys
Taiteeseen ja kulttuuriin on vuoden 2026 budjetissa varattu 547,5 miljoonaa euroa, mikä on 9,5 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2025 varsinaisessa talousarviossa. Samanaikaisesti opetus- ja kulttuuriministeriön jakamiin taiteen ja kulttuurin avustuksiin on kohdistettu leikkauksia, mikä on Garedewin mielestä järkevää.
– Mistä tämä määrärahojen lisäys sitten johtuu? Yksi syy on Kansallismuseon peruskorjaus, joka valmistuu kesällä 2026. Sen toiminnan laajentamiseen sekä ohjelmistojen ja näyttelyiden tuotantoon laitetaan reilut kymmenen miljoonaa. On kannatettavaa panostaa museotoimintaan, Garedew vahvistaa.
– Museoilla on tärkeä merkitys Suomen historian, itsenäisyyden ja selviytymistarinan eteenpäin viejinä, jotta myös nuoremmat sukupolvet oppivat arvostamaan rakasta kotimaatamme. Lisäksi kirjastojen toimintaedellytysten säilyttäminen on suomen kielelle ja kulttuurille elinehto. Niiden vuosittainen valtionrahoitus on reilut yhdeksän miljoonaa. Ne parantavat lasten lukutaitoa ja toimivat monella tapaa matalan kynnyksen kohtauspaikkoina kansalaisille.
Kyse on veronmaksajien rahoista
Valtio osallistuu 20 miljoonalla eurolla mahdollistamaan Oulun tehtävää Euroopan kulttuuripääkaupunkina vuonna 2026. Ohjelmaa toteutetaan 40 kunnan yhteistyönä, ja mukana on lisäksi 40 yritysyhteistyökumppania.
– Toivon todella, että tästä olisi tuloja enemmän kuin menoja. Sen tulisi tietysti olla tällaisissa päätavoitteena, koska on kyse veronmaksajien rahoista. Teemavuosi vetää varmasti paljon turisteja Suomeen, ja samalla suomalaiset yritykset ja vientituotteet voivat saada uusia kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia. Tähän tällä tähdätään, Garedew sanoo.
Elinvoimainen taide kukoistaa ilman tukiakin
Garedew katsoo, että nykykulttuurin ja taiteen viihdytykset pitäisi saada kokonaan markkinavetoisiksi, ei verorahoilla pyöritettäviksi. Taiteen, teatterin, musiikin, elokuvien ja kirjallisuuden menestymisen tulisi määräytyä kysynnän ja tarjonnan perusteella, ei julkisten tukien tason perusteella.
– Jos taide on elinvoimaista ja kiinnostavaa, sen pitäisi pystyä houkuttelemaan yleisönsä ja rahoituksensa omilla lipputuloillaan, aivan kuten eläintarhat, tivolit, sirkukset ja vastaavatkin. Tänään saimme kuulla surullisia uutisia Ähtäristä. Yli 50 vuotta vanha eläinpuisto haki konkurssia. Eläintarhat ja huvipuistot voivat joutua konkurssiin, mutta miten käy kansallisoopperan tai baletin, jos sen toiminta ei kannata? Pumpataan lisää veronmaksajien rahoja.
– Olisi aika miettiä myös erilaisten festareiden tukemista kulttuurin nimissä suhteessa esimerkiksi seikkailupuistoihin, Garedew korostaa.
Nykykulttuuri vasemmalle kallellaan
Garedewin mukaan julkinen tuki vääristää markkinoita ja ylläpitää hankkeita, joilla ei ole aitoa kysyntää ja jotka eivät edistä suomalaisen kulttuurin ja kielen säilymistä millään tavalla.
– Esimerkiksi vuoden 2023 Tom of Finland -näyttely Kiasmassa oli pohjanoteeraus.
– On hyvä huomioida, että melkoinen osa nykykulttuurin tekijöistä on jollain tavalla vasemmistoideologiaan päin kallellaan. Tästä hyvä esimerkki on tuore Parvet-elokuva. Suomen elokuvasäätiö rahoitti tämän ideologisen dokumentin tekemistä ja markkinointia yli puolella miljoonalla. Ensi-iltaviikonlopun saldo oli 88 katsojaa. Kyllä 515 000 eurolle veronmaksajien rahaa olisi varmasti löytynyt välttämättömämpiäkin kohteita, Garedew toteaa.
Yleisö päättäköön, mikä on arvokasta taidetta
Garedew katsoo, että markkinaehtoinen kulttuuri pakottaisi tekijät kuuntelemaan yleisöä ja tuottamaan sellaista, jota ihmiset oikeasti haluavat nähdä ja kokea. Se lisäisi tehokkuutta, innovaatioita ja monipuolisuutta.
– Valtion ei pidä päättää, mikä on arvokasta taidetta. Sen päättäköön yleisö omalla kiinnostuksellaan.
– Lukutaito, suomen osaamisen vaatiminen maahanmuuttajilta sekä perinteisten kristillisten arvojen välittäminen jälkipolville – niitä yhteiskunnassamme kannattaa vaalia joka tasolla.