Kokoomuksen kuuluisat korvat ovat vaikkua täynnä tai sitten sillä on vain valikoiva kuulo. Vientiteollisuudelta on tullut jo kahden vuoden ajan hätähuutoja, joilla on yritetty muuttaa hallituksen teollisuuspoliittista linjaa ystävällisemmäksi. Turhaan!
Pääministeri Jyrki Katainen ja valtiovarainministeri Jutta Urpilainen vannoivat muutama kuukausi sitten, että teollisuudelle ei tule minkäänlaisia uusia rasitteita. Lupaukset ovat täysin unohtuneet nyt käsiteltävässä budjetissa. Lisärasitteita on tulossa runsaasti. Erityisesti ympäristö- ja terveyspolitiikan nimissä lisärasitteet toteutuvat systemaattisilla pisteverojen nostamisella ja välillisiä veroja korottamalla (pankki, varainsiirto, sähkö, auto ja bensa).
Nyt työtekijöiden ostovoimaa kavennetaan ja teollisuutemme kilpailukykyä heikennetään. Pahin on suunnitteilla oleva Windfall–vero, joka tarkoittaa rangaistusmaksua päästöttömälle energialle. Metsäteollisuus varoitti jo yli vuosi sitten, että siitä seuraa koneiden alasajoja ja tehtaiden sulkemisia. Nyt niistä voidaan lukea päivittäin. Näin se rakenneuudistus oikein vauhdittuu.
Törkein esimerkki vihamielisyydestä teollisuutta kohtaan oli hallituksen STX-projekti. Mikäli hallitus olisi myöntänyt STX:lle viime vuoden lopulla 50 miljoonan markkinaehtoisen käyttöpääomalainan loistoristeilijän rakentamista varten, olisi Turun Telakoilla täystyöllisyys ja Rauma olisi saanut rakentaa kahden laivan suurtilaukset, jotka siirtyivät nyt Turkuun. Rauman telakka lopetetaan. Ministerit kehtaavat edelleen väittää, että lainan myöntäminen olisi ollut EU:n kilpailulainsäädännön vastainen ja että telakka oli tappiollinen. Hallitus varmisti STX:n taloudellisen ahdingon lisääntymisen, kun se esti 1,8 miljardin euron kaupan toteuttamisen.
Hallitus voisi nyt olla rehellinen ja todeta, etteivät EU:n kilpailusäännökset olisi kieltäneet STX:n loistoristeilijän rakentamiseen haettua lainaa. Sillä mikään laki tai EU:n säännös ei todellisuudessa kiellä myöntämästä markkinaehtoista käyttöpääomalainaa yritykselle. Putkat olisivat täynnä virkamiehiä ja ex-ministereitä, jos väite pitäisi paikkansa.
Käyttöpääomalaina on keskeinen ja jokapäiväinen elementti kaikissa projektiluonteisissa tuotannoissa rakentamisesta telakkatuotantoon. Syy on selvä, vasta projektin valmistumisen jälkeen pääosa tuloista tulee yrityksen tilille. Käyttöpääomalainaa käytetään tyypillisesti juuri työntekijöiden palkkojen ja alihankinokkijoiden tavarantoimitusten maksuun rakennusvaiheen aikana. Kysymys oli vain ja ainoastaan 50 miljoonan euron markkinaehtoisesta lainasta, jolla olisi varmistettu 1,8 miljardin euron kauppa ja noin 20 000 työntekijän leipä vuosiksi eteenpäin.