Kyselyn mukaan ikäihmiset arvostavat erityisesti lääkärien ammattitaitoa, hoitoon pääsyn nopeutta ja mahdollisuutta pysyvään lääkärikontaktiin. Moni on saanut apua nopeammin kuin terveyskeskuksesta ja perunut aiemmin varaamansa ajan.
– Kokeilu palvelee valtaosaa ikäihmisistä erinomaisesti, jopa yllättävän hyvin. Kaikille 20 minuutin käynti ja kolmen käynnin vuosittainen katto ei kuitenkaan riitä. Näiden asiakkaiden tarpeita olisi hyvä arvioida tarkemmin, jotta kokeilun sisältöä voidaan kehittää vieläkin paremmaksi kaikille 65 vuotta täyttäneille, toteaa Hyvinvointiala Hali ry:n toimitusjohtaja Sanna Aunesluoma.
Kokeilun sisältöä kehitettävä edelleen
Kokeilun alkuviikkoina on diagnosoitu muun muassa aiemmin toteamatonta diabetesta ja tarkistettu kansantautien lääkityksiä. Hali korostaa, että kokeilun sisältöä on kehitettävä matkan varrella, jotta se palvelee kaikkia ikäihmisiä mahdollisimman hyvin.
Kokeiluun on ilmoittautunut 281 toimipistettä, joista 163 tarjoaa jo palvelua. Palveluntuottajat toivovat, että Kelan hintakattoa ja käyntimäärärajoja tarkistetaan, jotta tarjontaa voidaan laajentaa.
– Ikäihmisten pompottelun ja tuplakäyntien välttämiseksi hyvinvointialueiden on tärkeää hyväksyä kokeilun piiristä tulevat lähetteet jatkohoitoon. Ikäihmisten sujuvan jatkohoidon toteutuminen on jokaisesta alueesta kiinni, Aunesluoma muistuttaa.