

AP/Lehtikuva, Petros Giannakours
IMF myönsi virheensä – komissio ei
Kansainvälinen valuuttarahasto IMF suomii itseään kiihtyvällä tahdilla. Euroopan komissio sen sijaan pitää itseään erehtymättömänä. Aiemmin IMF julkaisi työpaperin, jossa rahasto pohti ns. fiskaalikertoimen tilaa. Kerroin kertoo kuinka paljon bruttokansantuote putoaa säästötoimien vuoksi. Kreikan kohdalle valittiin kertoimeksi 0,5. Tämä tarkoittaa, että prosentin säästöt pudottavat bruttokansantuotetta vain puoli prosenttia. Näin ollen säästöt löytävät mielekkään leikkauspisteen ja vyönkiristys on perusteltua. IMF kuitenkin havaitsi virheitä ja totesi kertoimen olleenkin yli yksi. Näin säästötoimet pudottaisivatkin bruttokansantuotetta enemmän kuin säästöillä saataisiin hyötyjä. EU:n talouskomissaari Olli Rehn lähettikin paimenkirjeen europäättäjille, jossa hän kertoi, ettei asiaa ole sopivaa pitää esillä, koska se ei ole ”avuliasta”.
Uusin Kreikkaa koskeva IMF:n maaraportti on paikoin hyytävää luettavaa. Ei pelkästään siksi, että Kreikan olot ovat käyneet lohduttomiksi, vaan taustalta alkaa hahmottua selkeämmin erittäin huolestuttava kuvio. Tässä kuviossa mieleen tulee helpostikin tarkoituksellisuus. IMF muutti käytäntöjään siitä, millä ehdoin ja menetelmin rahasto voi myöntää taloudellista tukea taloudellisissa vaikeuksissa oleville maille. Muutokset tehtiin 9.5.2010. Samana päivänä Kreikan ensimmäinen tukiohjelma lyötiin lukkoon. Suomessa lainaohjelmaa olivat ajamassa pääministeri Mari Kiviniemi (kesk.) ja valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) Perussuomalaiset vastustivat tukiohjelmaa, ja vaativat tukien sijaan Kreikalle velkajärjestelyä. IMF on todennut nyt uudessa raportissaan, että velkasaneeraus olisi pitänyt suorittaa aiemmin (se oli IMF:n perusmenetelmä ennen 9.5.2010), mutta Euroopan komission mielestä tämä olisi johtanut täydelliseen katastrofiin.
Ennennäkemätön ohjelma
IMF kuvaa raportissaan Kreikan tukiohjelman ainutlaatuisuutta seuraavasti:
1. Tukiohjelma oli suurin kautta aikain.
2. Tukiohjelma oli ensimmäinen, jossa kohdemaa oli kiinteässä valuutassa (ei voida devalvoida valuutan ulkoista arvoa.)
3. Ensimmäinen ohjelma ”Troikan” muodossa (Troikka = IMF, Euroopan komissio ja EKP.)
4. Ensimmäinen ohjelma, jossa velkakestävyydelle annettiin poikkeuksellinen liikkumavara.
5. Ensimmäinen ohjelma, jossa IMF:n piti ”peukaloida” omia sääntöjään ja käytäntöjään voidakseen olla mukana.
Näistä vain toinen kohta liittyy suoraan yhteisvaluutta euron tuomiin uusiin haasteisiin. Neljäs ja viides kohta ovat nekin hyvin mielenkiintoisia. Neljäs kohta tarkoitti, ettei Kreikan velkoja leikattu heti, vaan ylioptimistisin kuvitelmin Kreikalle sallittiin suurempi velkalasti kuin koskaan aiemmin. Viides kohta onkin oikeastaan vain edellytys neljännelle kohdalle. IMF:n piti katsoa läpi sormiensa päätähuimaavia velkalukuja ja teeskennellä Kreikan ohjelman olevan ”raiteillaan” pitkän aikaa. Totuus tuli kuitenkin niin IMF:lle kuin Euroopan komissiolle vastaan Kreikan tarvitessa toisen tukiohjelman.
Kreikan ohjelma sisälsi monia hyvin haasteellisia ja kunnianhimoisia tavoitteita, jotka maan piti saada suoritettua yhtä aikaa. Yhtäällä haluttiin suitsia suurta tuhlausta, ja toisaalla tehdä monia uudistuksia. Tässä kohtaa harkinta ilmeisesti petti. Vuoden 2003 maaliskuussa Saksan liittokansleri Gerhard Schröderin esiteltyä Agenda 2010 -ohjelman Schröder painotti uudistuksia, mutta hän teki tämän julkisen puolen menoja lisäämällä. Vuonna 2003 Saksa rikkoikin Maastrichtin kasvu- ja vakaussopimusta niin vuotuisen alijäämän kuin kokonaisvelan suhteen. Saksan ohjelma onnistui, mutta Kreikan ei. Tästä voisi päätellä, että Kreikalta vaadittiin yksinkertaisesti liikaa kerralla.
Mikäli Kreikka olisi keskittynyt vain korruption kitkemisen tapaisiin uudistuksiin, maan velkaisuustaso olisi tarvinnut joustovaraa. Näin ei voitu tehdä, koska toivottomiksi käyneet vanhat luotot olisi pitänyt saneerata ensin. Ranskalaisilla ja saksalaisilla pankeilla ja vakuutusyhtiöillä oli huomattavat riskisaatavat Kreikasta. Tukiohjelmilla saatiin näiden riskit siirrettyä julkisten tahojen, kuten Suomen, niskaan. Sitä mukaa kun Troikka myönsi tukieriä Kreikalle, pääsivät yksityiset tahot pois pinteestä. Tätä Euroopan komissio piti ilmeisesti tuona katastrofiskenaariona. Vaaleihin valmistautuva Ranska ei olisi halunnut kiusallista pankkikriisiä kansallisella tasolla ratkottavaksi.
Kreikka-ohjelma meni pahoin metsään
Alkuperäisten fiskaalikertoimien mukaan Kreikan bkt laskisi ohjelman mukaan vain 5,5 prosenttia vuoteen 2012 mennessä. Todellisuudessa kävikin niin, että lasku oli pöyristyttävät 17 prosenttia. Työttömyyden arveltiin pysyvän 15 prosentin alapuolella, mutta nyt virallinen luku on liki 27 prosenttia. Tällaisten lukujen edessä kuka tahansa pystyy helposti toteamaan, että ohjelma epäonnistui pahasti. Euroopan komissio ei kuitenkaan myönnä epäonnistumista.
Ohjelma ei toki ole epäonnistunut kaikilta osin, Kreikka on saanut talouttaan selkeästi parempaan kuntoon kuin mitä se oli lähtiessä. Hinta on vain ollut niin järkyttävä, että europarlamentaarikko Tarja Cronbergin (vihr.) mukaan kansainvälinen Punainen Risti on luokitellut Euroopan humanitaarisen kriisin alueeksi.
IMF kertoo, miten poliittiset syyt vaikuttivat ohjelman kariutumiseen. IMF toteaa, että ohjelma olisi pitänyt venyttää alun perinkin pidemmälle ajalle, jolloin ohjelmasta ei olisi tullut liian vaativa liian nopeassa tempossa. Tähän olisi kuitenkin pitänyt varata entistä enemmän varoja, eikä poliittisista syistä tähän haluttu lähteä. Samaten poliittiset seuraamukset velkojen saneerauksesta eivät tulleet kyseeseen. Huonosti ideoitu ”ennennäkemätön ohjelma” oli siten tuomittu epäonnistumaan.
HENRI MYLLYNIEMI
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat


Teemu Keskisarjan kolumni: Niin mikä salaliittoteoria, ministeri Adlercreutz?

Antikainen: Demarikansanedustajan satuilema arkipyhäväite täysin tuulesta temmattu
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee SDP:n kansanedustaja Timo Suhosen väitettä, jonka mukaan perussuomalaiset haluaisivat poistaa arkipyhät yrittäjäjärjestön ehdotuksen mukaisesti.

Yleisradio starttasi pride-aktivismin – ja samalla politikoi murrosikää lykkäävien, kyseenalaisten hormonihoitojen aloittamista lapsille ja nuorille
Yleisradion Pride-myötäily näyttäytyy ongelmallisena, koska Yle on julkinen organisaatio, jonka toiminnan kulujen maksamiseen osallistuvat myös ne kansalaiset, jotka eivät koe omakseen Pride-liikkeen poliittisia hankkeita esimerkiksi alaikäisten hormonihoidoista tai ”kolmannesta sukupuolesta”.

Vigelius SDP:n Nurmisen yt-aikeista: Tätäkö tarkoitti, että kaiken voi tehdä reilummin?
Tampereen kaupunginhallitukselle esitetään yt-neuvottelujen aloittamista vähintään 10 miljoonan euron säästöjen saavuttamiseksi. Säästöjä tehdään kaikilla palvelualueilla. Perussuomalaisten kansanedustajan, Tampereen kaupunginvaltuutettu Joakim Vigeliuksen mielestä päätökset osoittavat, mitä SDP:n vaalilupaus "kaiken voi tehdä reilummin" todella tarkoittaa.

Professori: Jaettu inho länttä kohtaan yhdistää woke-liikkeen ja islamistit
Professori Gad Saad analysoi Bulletin-julkaisulle antamassaan haastattelussa pian julkaistavan kirjansa "Suicidal Empathy" aiheita sekä yhteiskunnan irrationaalisia eli loogisen ajattelun vastaisia uskomuksia niin sanottujen ”loisideoiden” kautta. Hän kritisoi voimakkaasti woke-ideologiaa, Greta Thunbergin asemaa länsimaisessa yhteiskunnassa sekä vasemmistolaisten ja islamistien liittoutumista.

Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja SuomiAreenassa: SDP jakaisi äänestäjille ja someseuraajille ei-kenenkään velkamiljardeja, joita ei ole olemassakaan
MTV:n ja Porin kaupungin SuomiAreenan Raatihuoneenpuiston lavalla kohtasivat keskiviikkoiltana puolueiden puheenjohtajiston vaikuttajat, ja melko ennalta-arvattavasti puoluepomoilta kysyttiin kantoja talouden sopeutuksiin ja lisäsäästöihin lähitulevaisuudessa.

Jussi Halla-aho: Kehitysavun tehtävä on ollut ostaa itsellemme hyvää omaatuntoa
Länsimainen ja suomalainen ihminen kantaa ilmeisen ikuista syyllisyyden taakkaa. Ainakin wokeväen mielestä. Olemme syyllisiä siihen, mitä samanväriset ihmiset ovat tehneet missä päin maailmaa hyvänsä aikakauteen katsomatta. Jussi Halla-ahon mielestä tämä on ”vähän kummallista ajattelua”.

Arabitaustaiset perheklaanit hallitsevat suurta osaa saksalaisesta rikollisuudesta
Aikoinaan Libanonista Saksaan turvapaikanhakijoina saapuneet arabitaustaiset klaanit tekevät huomattavan osan Saksan rikoksista. Saalista kerätään etenkin huumekaupalla, ryöstöillä, suojelurahalla ja kiristyksellä. Klaanin jäseniä yhdistävät ehdoton lojaalisuus omia perheenjäseniä ja sukulaisia kohtaan, perinteiset arvokoodit ja oma oikeuskäsitys. Tutkijat muistuttavat, että kaikki perheklaanien jäsenet eivät ole rikollisia.

Nato tunnusti laittoman maahantulon merkittäväksi uhaksi kansalliselle turvallisuudelle
Nato teki Haagin huippukokouksessaan päätöksen, että rajaturvallisuuteen liittyvät kulut voidaan jatkossa laskea mukaan jäsenmaiden viiden prosentin puolustusmenotavoitteeseen. Tämä on suuri helpotus niille Nato-maille, joilla on yhteistä rajaa Venäjän kanssa tai joihin muuten kohdistuu paljon laitonta maahantuloa. Myös kumivenepakolaisten kanssa ongelmissa oleva Britannia iloitsee uudesta linjauksesta.