Eräs keskeinen ympäristöpoliittinen kiista koskee Suomen metsiä ja niiden muuttumista laskennallisesti hiilinieluista päästöjen lähteeksi. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa ja täyttä yksimielisyyttä asiasta ei ole.
– Se on väitteenä täysin järjetön. Suomi on Euroopan metsäisimpiä maita. Meillä kasvaa koko ajan enemmän metsää kuin mitä hakataan. Siinä on kysymys ainoastaan vääristä laskentaperusteista, josta esitetään tällainen väite, että metsät olisivat päästölähde eivätkä hiilinielu. Se väite ei voi pitää paikassa, se on täysin absurdi, totesi perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jani Mäkelä Ylen A-Talk-ohjelmassa.
Ruotsissa metsät ovat edelleen merkittävä hiilinielu, vaikka sekin on Suomen rinnalla EU:n metsäisimpiä maita. Ruotsissa mitataan metsän maaperää, kun Suomi puolestaan mallintaa hakkuutilastoja. Tästä syntyy eroa maiden välille.
– Suomalaisille on joku omituinen tapa vahingoittaa oma asiansa tällaisilla laskentatavoilla. En tiedä mistä se johtuu, mutta tästä täytyisi päästä eroon, Mäkelä painotti.
Päätöksiä arvailujen perusteella
Eduskunnan suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen Saara-Sofia Sirén totesi, että ”eri maissa on erilaisia tapoja mitata näitä hiilinieluja ja tilastoida niitä, eikä ne ole täysin vertailukelpoisia”. Hän muistutti, että hallitus on lisännyt rahoitusta mittaustulosten saamiseksi vertailukelpoisiksi.
– On aika vaarallista lähteä tekemään miljardinhintaisia päätöksiä, poliittisia päätöksiä arvailujen perusteella, parhaiden arvausten perusteella, muistutti Jani Mäkelä.
– Suomi vahingoittaa oleellisesti omaa asiaansa lähtemällä tekemään epäreiluja vertailuja muihin maihin. Meillä on pitkät välimatkat, pitkät logistiikkayhteydet ja jo valmiiksi korkea polttoaineverotus, niin jos me tässä vielä antaisimme periksi, että metsiä ei saisi käyttää, niin me olisimme hukassa Suomessa.
Parannetaan olemassa olevaa rataverkkoa
Suuren valiokunnan toinen varapuheenjohtaja, SDP:n Miapetra Kumpula-Natri myönsi haasteelliseksi tilanteen, jossa ”EU-maiden kesken kun taakkaa jaetaan, niin ei ole vertailukelpoisia pohjia”.
– Eli olisi fiksua, että EU pystyisi myös näitä yhteiskunnallisesti antamaan. Varsinkin siinä vaiheessa, kun siirrämme toteuttamisvaiheeseen päästökaupassa.
Mäkelän mukaan Suomessa on syytä parantaa olemassa olevaa rataverkkoa.
– Eli ei rakenneta uusia oikoraiteita mihinkään, koska siihen ei ole rahaa, mutta parannetaan olemassa olevaa rataverkkoa, jolloin saadaan välityskykyä ja kapasiteettia.