Helsingin yliopiston kasvatustieteen professori Kirsi Tirrin ja hänen kollegansa tuoreessa kirjassa Lahjakas oppija koulussa todetaan, ettei lahjakkaita oppilaita huomioida riittävästi kouluissa.
Kaikki eivät ole samanlaisia
Samaa mieltä on kansanedustaja Jorma Piisinen, jonka mukaan suomalaista koululaitosta on uudistettava rohkeasti ja rehellisesti.
– On tunnustettava tosiasiat. Kaikki eivät ole samanlaisia, eikä oppimistarpeetkaan ole yhtäläisiä. Lahjakkuus ei ole elitismiä vaan kansallinen voimavara, jota on vaalittava siinä missä heikoimpienkin tukemista.
– Tarvitsemme koulun, jossa myös lahjakas saa loistaa. Sellaisen jossa osaamisesta ja yrittämisestä voi kiittää, eikä peitellä, Piisinen sanoo.
Kilpailu ei ole pahasta
Piisinen toteaa, että opetuksen on oltava reilua.
– Se ei saisi olla tasapäistävää, vaan oikeudenmukaisesti eriyttävää.
– Kilpailu ei ole pahasta, vaan se kasvattaa sitkeyttä ja kehittää taitoja. Tarvitsemme kouluihin enemmän kunnianhimoa, selkeitä vaatimuksia ja opettajille työkalut tunnistaa ja tukea huippuosaajia.
Koko yhteiskunnan etu
Piisisen mukaan hyöty yhteiskunnalle olisi valtava.
– Jos lahjakkaat nuoret saisivat kasvaa täyteen mittaansa, Suomi saisi tulevaisuuden tekijöitä, jotka veisivät maatamme eteenpäin.
– Tämä ei ole vain yksilön, vaan koko yhteiskunnan etu. Reilu koulu ei unohda ketään. Ei myöskään parhaita, Piisinen sanoo.