Perussuomalaisten kansanedustaja Jukka Mäkynen on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen sähköpyörien pakollisista liikennevakuutusmaksuista. Mäkynen ihmettelee Suomen aktiivisuutta sähköpyörien pakollisissa liikennevakuutusmaksuissa.

Sähköpyörän rekisteröinti mopoksi maksaa noin 200 euroa ja sähköpyörän takaosaan pitää ruuvata rekisteritunnus.

Liikennevakuutus rekisteröityyn sähköpyörään maksaa vakuutusyhtiöstä riippuen noin parisataa euroa vuodessa.

Sähköpyörien pakollisen liikennevakuutuksen taustalla on EU-direktiivi. Tämä direktiivi määrää jäsenmaita, että sähköpyörien liikennevakuutus on pakollinen yli 25 km tunnissa kulkevalla ja/tai yli 250-wattisessa sähköpyörässä. Sähköavusteisia polkupyöriä, jotka pysyvät näiden rajojen sisällä, ei tarvitse rekisteröidä.

– Vaikuttaa siltä, että Suomessa jälleen keksitty jälleen uusi rahastusautomaatti, jossa kansalaisilta peritään isoja summia sähköpyörän liikennevakuutusmaksuina. Kun puhutaan erilaisista veroista ja maksuista, niin Suomi on joka asiassa EU:n mallioppilas, Mäkynen toteaa.

– Kansalainen on ensin ottanut kotivakuutuksen ja maksanut palkastaan veroja ja maksuja, sitten menee kauppaan ja joutuu maksamaan kalliin sähköpyöränsä arvonlisäveron, ja päälle tulee vielä sähköpyörän rekisteröitymismaksu ja liikennevakuutusmaksut. Onko Suomessa mitään kohtuuden rajaa erilaisissa veroissa ja maksuissa, vai maksetaanko me kohta jo hengittämisestäkin, Mäkynen jyrähtää.

Pakollisesta vakuutuksesta tulisi luopua

Mäkysen mielestä eduskunnan tulisi edistää sähköpyörien ”pakollisen” liikennevakuutuksen kohtuullistamista ja mahdollista poistamista.

– Sähköpyörät ovat keskeinen ja tärkeä osa monen suomalaisen arkipäivää. Esimerkiksi erilaisista fyysistä vaivoista ja vammoista kärsiville ihmisille sähköpyörä auttaa mutkattomampaan liikkumiseen. Kun kotivakuutuksen päälle joutuu ottamaan erillisen sähköpyörän liikennevakuutuksen, niin tällä tavalla rahastetaan entistä enemmän ihmisten liikkumista, Mäkynen toteaa.

Erilaiset kampanjat ja tempaukset, joilla yritetään saada ihmisiä liikkumaan enemmän, menevät hukkaan, kun käytännössä liikkumista ja vapaa-aikaa rahastetaan yhä enemmän. UKK-instituutin mukaan yhdysvaltalaistutkimuksissa on osoitettu sähköpyöräilyn edistävän ihmisten terveyttä ja lisäävän liikuntaa harrastamattomien henkilöiden maksimaalista hapenottokykyä ja veren paastosokeriarvoja.

– EU sanelee ja Suomi puudelina noudattaa kaikkia EU:n rahastusautomaatteja, Mäkynen toteaa.