Perussuomalaiset pitää teknisen työn osaamista arvokkaana asiana ja peräänkuuluttaa tarvetta palauttaa se takaisin suomalaiseen koulutukseen. Tekniikan alojen osaamisen merkitys korostuu Suomen kaltaisessa vientivetoisessa taloudessa.
Lasten ja nuorten käytännön taidot ovat kateissa
Tekninen työ oppiaineena on nykyisin lakkautettu ja liitetty osaksi käsityö-oppiainetta, minkä lisäksi teknisen työn opettajankoulutus on lopetettu. Tämän tilalle on tuotu käsityönopettajakoulutus, joka sisältää aiempaan verrattuna murto-osan teknisen työn sisältöjä. Muutos näkyy jo nyt suomalaisten lasten ja nuorten käytännön taitojen heikentyneenä osaamisena.
Samaan aikaan kun Suomessa teknisen osaamisen koulutus on lopetettu, Kiinassa kehitetään teknisen työn ja teknologian oppiainetta, johon maa on hankkinut osaamista myös Suomesta. Kiinassa rakennetaan suomalaistyylisiä teknisen työn tiloja ja otetaan käyttöön konkreettista tekniikan opetusta, joka Suomessa on pian häviämässä kokonaan.
Tekniikan osaaminen on strateginen asia Suomelle
Perussuomalaiset toteaa hallituksen panostavan perustaitojen oppimisen parantamiseen mutta korostaa teknisten taitojen huomioimisen merkitystä. Suomen teollisuuden jalostusarvosta 65-90 % liittyy tekniseen osaamiseen. Perussuomalaiset muistuttaa kasvun syntyvän osaavasta työvoimasta, jonka pohja on perusopetuksessa.
Poikien syrjäytyminen nykyisessä koulumaailmassa on kasvava ongelma. Perussuomalaisten mielestä koulutuspolitiikan pitää huolehtia paremmin myös heidän kiinnostuksenkohteistaan, jotka keskittyvät usein nimenomaan teknisen työn ja teknologian osaamiseen.
Perussuomalaisten sivistysvaliokuntaryhmä kannattaa ajatusta teknisen työn palauttamisesta takaisin. Ryhmän jäsenet Ari Koponen, Laura Huhtasaari, Sara Seppänen ja Jaana Strandman ehdottavat, että perusopetuksen ja lukion oppiaineiden joukkoon tulee lisätä tekninen työ ja teknologia oppiaineena sekä käynnistää teknisen työn opettajien koulutus.