Kansanedustaja Jussi Niinistö (ps) toivoo, että vanhuksille turvapuhelinpalveluja tarjoavien yritysten toimintaa säädeltäisiin tiukemmin lailla. Hän on jättänyt asiasta kirjallisen kysymyksen.

Niinistön kysymys kumpuaa julkisuuteen nousseista tapauksista, joissa vanhukset eivät ole saaneet asianmukaista apua yrityksiltä turvapuhelimen hälytysnappia painamalla. Esimerkiksi MTV3:n 45 minuuttia -ohjelmassa 14.11.2012 kerrottiin lonkkansa murtaneesta 93-vuotiaasta nurmijärveläisrouvasta, jota yksityisen yrityksen turva-auttaja tuli katsomaan vasta kolmen hälytyksen ja tunnin odottelun jälkeen. Apuun saapunut henkilö jätti kuitenkin vanhuksen oman onnensa nojaan, ja vasta useiden tuntien päästä paikalle tullut kodinhoitaja kutsui ambulanssin.

Tällä hetkellä on tulkinnanvaraista, minkä lainsäädännön piiriin turvapuhelinpalvelut kuuluvat. Myös palveluiden valvonta on jossain määrin puutteellista. Niinistö korostaa, että vanhusten turvallisuuteen ja terveyteen liittyvien palvelujen on toimittava aukottomasti, eivätkä tulkinnanvaraisuudet lainsäädännössä saa haitata toiminnan tehokasta ohjausta ja valvontaa. Ihmisten on voitava luottaa siihen, että yksityiseltä yritykseltä ostettu apu saapuu ajoissa ja on ammattitaitoista.

Asianomaisen ministerin on vastattava kansanedustajan kirjalliseen kysymykseen kolmen viikon kuluessa.

Lisätietoja: Jussi Niinistö, p. 050 5767 239

Tagit