Perussuomalaisten eduskuntaryhmä suhtautuu kriittisesti tienkäyttömaksuja pohtineen työryhmän esitykseen kilometripohjaisesta verotuksesta. Uudistuksen keskeinen tavoite on siirtää autoilun verotusta auton hankinnasta ja omistamisesta sen käyttöön, kaupungeissa 6 senttiä ja haja-asutusalueilla 3 senttiä kilometriltä. Samalla tavoitellaan autokannan uudistumista autojen ostohintojen laskulla sekä pyritään lisäämään joukkoliikenteen käyttöä.
Perussuomalaisten mielestä uudistuksen tavoitteet ovat lähtökohtaisesti kannatettavia. Maanteillämme liikkuvaa autokantaa ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa uudeksi.
– Joukkoliikenteen osalta on kuitenkin syytä epäillä tavoitteen toteutumista, sillä valtio ei käytä nykyisenkään verotusmallin tuomia varoja joukkoliikenteen tukemiseen ja kehittämiseen siinä laajuudessa kuin olisi tarpeen. Miksi asia siis muuttuisi tulevaisuudessakaan, jos kerran uudistuksen vaikutus valtion tuloihin on plus miinus nolla euroa? toteaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pirkko Ruohonen-Lerner.
Ruohonen-Lerner muistuttaa myös, että maaseudulla oman auton käyttö on käytännössä ainoa vaihtoehto olemattomien joukkoliikenneyhteyksien vuoksi.
– Pitkät etäisyydet työpaikoille, kouluihin ja kauppoihin tekevät oman auton käytöstä välttämätöntä, eikä siitä saa ihmisiä rangaista, Ruohonen-Lerner painottaa.
Suomi elää kumipyöräliikenteestä. Jokainen kauppaan tuleva esine tai elintarvike vaatii usein pitkänkin matkan kuljetusta saavuttaakseen kuluttajat. Yksi uudistuksen seurannaisvaikutusten suurimmista ongelmista tuleekin Ruohonen-Lernerin mukaan olemaan kuljetuskustannusten vääjäämätön nousu, ellei asiaa jotenkin kompensoida kuljetusalalle.
– Ratkaisu voisi löytyä perussuomalaisten ajamasta verotilipalautusjärjestelmästä, jossa kuljetusala saisi veronpalautuksena takaisin maksamansa verot, Ruohonen-Lerner esittää.