Edellisen pormestarin aikana Tampereella alkoi vimmainen rakentaminen ja investoiminen. Velkarahaa on kylvetty mitä mielikuvituksellisimpiin hankkeisiin. Kallispalkkaisten konsulttien säestyksellä on julistettu, että Tampereesta tehdään ”metropoli”, kirjoittaa perussuomalaisten Tampereen kaupunginvaltuutettu Veikko Vallin Tamperelainen-lehden kolumnissaan.

-Käytännössä se tarkoittaa, että Tampereesta pyritään tekemään Helsinki. Nopeasti. Maksoi mitä maksoi. On saatava tunneleita, ratikoita, areenoita, parkkiluolia, maauimaloita ja museoita, ja kaikki heti. Velaksi tietenkin, koska kaupungin kassassa ei ole rahaa kuin alle kuukauden käyttömenoihin.

– Koko 2010-luvun Tampere on jo elänyt velaksi, vaikka meillä on viiden suurimman kaupungin korkeimmat veroprosentit. Tampere siis verottaa kaupunkilaisia enemmän kuin muut suuret kaupungit, mutta rahamme eivät silti riitä. Jossain on jotain vikaa.

Tampere tekee miinusta vuodesta toiseen

Vallinin mukaan helppo selitys kuuluu, että ”ne valtionosuudet ja kansainväliset suhdanteet”.

– Se selitys ei ole uskottava, koska muut Suomen suuret kaupungit pärjäävät tässäkin olosuhteessa. Vain Tampere tekee miinusta vuodesta toiseen.

– Yrityselämässä jatkuva tappion tekeminen tarkoittaa huonoa johtajuutta. Kaikki muu on selittelyä. Mielestäni asia on samoin myös suurissa kaupungeissa. Jos kasvavaa kaupunkia pitää jatkuvasti velkaannuttaa, on strategiassa jotain vikaa, kaupunginhallituksen jäsen Vallin huomauttaa.

Rahojen riitettävä lakisääteisiin palveluihin

Uusi kaupunginhallitus on palkannut konsultit laittamaan Tampereen talouden tasapainoon.

– Oma osaaminen ei riitä. Myös johtajuusongelma on ilmeinen. Tamperetta johtavat konsultit taustalta. Vihervasemmiston suunnalta useimmin kuulemani laiska ratkaisu talouden tasapainottamiseen kuuluu ”nostetaan veroja”, Vallin ihmettelee.

– Miten taloutta sitten tasapainotetaan viisaasti? Ensiksi pitäisi katsoa, että rahat riittävät lakisääteisiin palveluihin. Mistään mikä liittyy kaupunkilaisten terveyspalveluihin, ei pitäisi leikata.

Kaikkia ei-lakisääteisiä menoja tarkasteltava kriittisesti

Vallinin mielestä ylisuuria investointeja, kuten ratikan kakkososaa, tulisi siirtää 5–10 vuotta.

– Tampereen kasvua voidaan palvella myös edullisemmalla bussiliikenteellä, kunnes saamme käyttökokemuksia ratikan ykkösosasta. Nyt näyttää siltä, että ratikasta on tulossa 15 miljoonan euron vuotuinen pysyvä kivireki veronmaksajien vedettäväksi.

– Kolmanneksi, kaikkia ei-lakisääteisiä menoja pitäisi tarkastella kriittisesti. Tukia ja avustuksia tulisi leikata ja byrokratiaa keventää, vaikka ne olisi vuosien varrella kuinka betonoituja. Yksi selkeä puolen miljoonan euron säästökohde on apulaispormestarien virkojen lakkauttaminen. Poliittisia suojatyöpaikkoja ei pitäisi Tampereella olla yhtään veronmaksajien rasitteena, Vallin toteaa.

SUOMEN UUTISET