Euroopan suurimmassa luovuuden festivaalissa Eurobestissä lanseerattu Suomen uusi kansallisidentiteetti on kyhätty kasaan heppoisella tavalla. Ruotsalaiselta huippudesigneriltä Henrik Nygreniltä tilattu teos koottiin kasaan väripalkeista ja alle sadan euron kuvapankkivalokuvista.

Projektin edullinen kustannusrakenne ei estänyt lopputuotosten perusteellista hehkuttamista:

– Haaste oli pelottava, mutta otin sen tietenkin vastaan. Oli hanke pieni tai suuri, lähellä tai kaukana, se vaatii saman tarkan keskittymisen ja kovan työn, jotta löytää kertomisen arvoisen aidon tarinan. Hanke Suomelle ei ollut poikkeus”, arvioi identiteetin suunnittelija Henrik Nygren ponnistuksiaan.

Nygrenin tarkkaa keskittymistä ja kovaa työtä vaatinut ”aito tarina” löytyi kuitenkin yllättävän helposti. Toisin kuin suomalaisen taiteen kultakaudella 1900-luvun alussa, tämän päivän identiteetinrakentajan ei ollut tarpeen tarpoa hyttysiä vilisevässä suomaastossa. Tuntuma suomalaisen sielun syvyyksiin löytyi kätevästi netin kuvapankista.

Yksi kuvista on hämeenlinnalaisen valokuvaaja Teemu Tretjakovin ”Koivumetsää”. Tretjakov ei ollut tietoinen siitä, että hänen kuvaansa oli käytetty identiteettihankkeessa.

Tretjakovin koivikkokuvan käyttöoikeudet voi hankkia monesta paikasta, esimerkiksi Vastavalo– tai Shutterstock-kuvapankista. Kuvan käyttöoikeus on kenen tahansa hankittavissa. Koivikko-kuvan käyttöoikeuden voi hankkia Vastavalo-kuvapalvelusta 58 eurolla. Kuvien käyttö ei edellytä valokuvaajien informoimista, mutta esimerkiksi Vastavalo-palvelun käyttöehdoissa mainitaan, että ”kuvan käytön yhteydessä on mainittava lähde jos se on käytännössä mahdollista.”

Uusi identiteetti näyttää tältä. Ensimmäisessä kuvassa Tretjakovin koivumetsä.

1

2

3

Uuden kansallisidentiteetin tilasi helsinkiläinen mainostoimisto Bob The Robot.

MATIAS TURKKILA