Perussuomalaisten puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini sanoi puolueensa vastustaneen perinteisesti taksiliikenteen järjestelyiden peukalointia. Linja on ollut johdonmukaisesti samanlainen jo pitkään, eikä hän aio siitä lipsua. Hän kommentoi liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esityksiä ennen istunnon alkua tiistaina eduskunnan aulassa.

– Hänen esityksensä on lähtenyt lausunnoille ja katsotaan, mitä niistä tulee. Mutta perussuomalaisten kanta taksiliikenteen vapauttamiseen on ollut koko ajan ja pitkältä ajalta kielteinen. Se kanta tuotiin esiin joka puolueella on, Soini sanoi.

Ei hallituksen, vaan ministerin esitys

Asiasta ei ole väännetty tällä kerralla pitkään, mutta asia on pulpahdellut esiin silloin tällöin.

– Liikennekaarihan ei ole hallituksen esitys vaan ministerin esitys, joka lähtee lausunnoille ja sitten katsotaan, mitä siihen tulee ja otetaan siihen kanta sitten. On sovittu, että tehdään selvitys eikä ole tehty mitään päätöksiä. Taksien asema on aina ollut perussuomalaisille tärkeä ja totesin vain itsestään selvän asian, Soini sanoi.

Hän arveli tietävänsä, mitä taksiyrittäjät asiasta ajattelevat. Hän sanoi kuitenkin väliensä Berneriin olevan samanlaiset kuin ennenkin.

– Katsotaan nyt selvitykset, mitä sieltä tulee. Yleensähän aina tehdään niin kauan kompromisseja, että tullaan yhdessä ulos. Sehän on nyt onnistunut kymmenen ja puoli kuukautta, joten eiköhän se onnistu vastakin, Soini sanoi.

Myös Berner arvioi maanantaina samaan tapaan, että asiasta löytynee keskusteluissa ratkaisu, joka kelpaa perussuomalaisillekin. Soini sanoi, että jos näin käy, niin sehän on hyvä asia.

Nykyinen järjestelmä palvelee hyvin

Soini sanoi vastustavansa taksiliikenteen vapauttamista siksi, että nykyinen järjestelmä on palvellut Suomea hyvin: se on turvallinen, toimiva ja pitää myös haja-asutusalueella taksit toiminnassa. Siellä on myös paljon Kela-kyytejä, joissa sairaita kuljetetaan.

– Maailmaa on tullut nähtyä ja monenlaisissa takseissa istuttua. Ihan kaikkiin en lapsia päästäisi ilman saattajaa enkä veriplasmapulloa, mutta kyllä suomalaiseen taksiin päästäisin, Soini perusteli.

Säästäminen ei vaadi vapauttamista

Toiset taksiyrittäjät ovat esittäneet vapauttamisen perusteeksi mm. suuret säästöt, joita saataisiin julkisista taksikyydeistä. Puhutaan jopa sadoista miljoonista.

– Ainahan säästää voi, mutta se ei edellytä taksiliikenteen vapauttamista. Se on taksa-asia, ei taksiasia, Soini linjasi.

– Laatu ja turvallisuus maksaa. Totta kai pitää katsoa tilannetta ja jos löysiä on niin löysät pois. Mutta en usko, että siellä mitään Roope Ankkoja joukossa on.

Myös junaliikenteen yhtiöittämisasiasta katsotaan selvitys ensin.

– Nythän on tavaraliikenne vapautettu. Täytyy mennä nyt rauhallisesti. Tämä on tämmöistä tämä politiikka välistä, Soini aprikoi.

Sipilä tukee Berneriä

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) vakuutti tukevansa liikenneministeri Berneriä taksikohusta huolimatta sataprosenttisesti. Liikennekaari lähti vasta lausunnoille.

– Haluamme kuulla laajasti eri kansalaispiirejä. Palautteen perusteella muodostetaan hallituksen kanta. Valitettavasti tässä ei ole sitä dramatiikkaa, jota te tästä haette, Sipilä totesi eduskunnan aulassa ja sanoi, että päätökset tehdään hallituksessa yksimielisesti.

Soinin vastustuksesta hän sanoi, ettei asiaa kannata vielä vastustaa ennen kuin katsotaan, mihin hanke menee.

– Uskon, että takseillekin löytyy sopiva paikka, kun asia rauhassa keskustellaan. Liikennekaarihan on varsin laaja uudistus. Välttämättä taksien asemalle ei tarvitse tehdä mitään. Mutta luulen, että taksit eivät halua olla ulkona tästä liikennekaaresta: se tulee olemaan todennäköinen lopputulos. Katsotaan rauhassa palaute, tässä vaiheessa ei kantojen lukkoon lyöminen ole hyväksi.

Veli-Pekka Leskelä

Tagit