Artikkeli kuva

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Strandman: Terveydenhuollon puhelinpalvelun on toimittava luotettavasti ja viiveettä

17.10.2025 |08:22

Perussuomalaisten kansanedustaja Jaana Strandman painottaa, että terveydenhuollon puhelinpalvelu on kansalaisen perusoikeus. Hänen mukaansa takaisinsoittopalvelun ongelmat aiheuttavat turvattomuutta erityisesti iäkkäille ja yksin asuville. Siksi palveluketjua on parannettava käytännön ratkaisuilla.

Hyvinvointialueilla on viime kuukausina keskusteltu paljon terveydenhuollon saavutettavuudesta. Puhelinpalvelujen toimivuus nousee yhä uudestaan esiin asukkaiden palautteissa.

Jaana Strandmanin mukaan terveydenhoito alkaa puhelinsoitosta palveluun. Kyse on kansalaisen oikeudesta saada palvelua terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Tätä palvelua ei voi odottaa päiväkausia silloin, kun tarve on.

– Melkein jokaisella täysi-ikäisellä suomalaisella on puhelin. Se on tärkein yhteydenottoväline asioiden hoidossa. Terveydenhuollon puhelinnumerot ovat selvillä kaikilla. Puhelinpalvelu on monelle ensimmäinen yhteys hoitoon. Silloin on tärkeää, että yhteys myös toimii. Käytössä oleva takaisinsoittopalvelu on hyvä ajatus, mutta toteutus ontuu liian usein. Soittopyyntöön vastataan joskus vasta seuraavana päivänä tai ei lainkaan. Erityisesti iäkkäille ja yksin asuville tämä voi olla todellinen turvallisuusriski ja aiheuttaa hätääntymistä sekä turvattomuutta, Strandman kertoo.

Peruspalvelut on pidettävä kunnossa

Ongelmien taustalla on tuttuja syitä: henkilöstöpula, ruuhkautuneet puhelinlinjat ja kasvava määrä yhteydenottoja. Strandman pitää silti tärkeänä, että peruspalvelut pidetään kunnossa. Puhelinpalvelu on kansalaisen perusoikeus, osa hoitoketjua ja ihmisten luottamusta hyvinvointialueen toimintaan.

– Hyvinvointialueilla tarvitaan nyt käytännön parannuksia ja kehittämistä. Takaisinsoittopalveluun on lisättävä resursseja ja tarkasteltava, kuinka puhelinpalveluketju toimii. Yhteydenottopyyntöjen tilannetta tulisi voida seurata esimerkiksi sähköisen palvelun kautta. Lisäksi on tärkeää, että asiakkaalle kerrotaan ajankohta, milloin takaisinsoitto tapahtuu, jotta koko päivää ja iltaa ei tarvitse puhelimen ääressä odottaa. Myös asukkaiden tulee huomioida soitoissaan todellinen tarve ja asian selkeä esittäminen.

– Hyvinvointialueiden tehtävä on taata palvelut kaikille asukkaille, myös niille, jotka eivät käytä digipalveluja. Siksi puhelinpalvelun on oltava luotettava ja saavutettava. Kun ihmiset tietävät, että heidät tavoitetaan ja heidän asiansa hoidetaan, kasvaa turvallisuudentunne ja luottamus koko hyvinvointialueeseen ja terveydenhoitoon, Strandman vaatii.

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

Hallitus korjaa terveydenhuoltoa: Silmälääkärille pääsee nyt helpommin ja silmälasien uusimisesta tulee monelle halvempaa

03.07.2025 |16:15

Viikon suosituimmat

5.
Suomen uutiset logo

Ranskalaiskirjailija varoittaa: Muslimiveljeskunta haluaa tehdä Euroopasta sharia-lakiin perustuvan kalifaatin

13.10.2025 |10:47

Uusimmat

Perussuomalainen 3/2025

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 2/2025

Mainos kuva

Lue lisää