Strategiatyön tavoitteena on kuvata suomalaisen meriteollisuuden toimintaympäristö sekä arvioida toimintaympäristön muutosta eteenpäin vuoteen 2035 asti. Työryhmä kuvaa toimenpiteet, joilla asetut tavoitteet ovat saavutettavissa. Strategia tarkastelee myös valtion roolia ja yleisemmin kotimaisen omistajuuden merkitystä toimialan kehityksessä.
Geopoliittinen tilanne on muutaman viime vuoden aikana muuttunut perustavanlaatuisesti. Suomalaistelakat ovat viime vuosina keskittyneet ennen kaikkea rakentamaan isoja risteilijöitä ja autolauttoja, jäänmurtajia ja viranomaisaluksia. Telakoiden perinteisten asiakkaiden lisäksi alushankintoja suunnittelevat maailmanpolitiikan muutosten seurauksena aivan uudet tahot.
90 prosenttia tuotteista vientiin
Meriteollisuuden ja alihankintaketjujen yritykset edustavat laajasti koko laivanrakennusalaa, johon kuuluu muun muassa uusia aluksia rakentavia ja vanhoja korjaavia telakoita, materiaali-, laite- ja järjestelmätoimittajia sekä suunnitteluun ja satama- ja vesirakentamiseen erikoistuneita yrityksiä.
Vuonna 2023 Suomessa toimi lähes 1 200 meriteollisuusalan yritystä, jotka työllistivät yhteensä noin 30 500 henkilöä ja joiden liikevaihto oli 11,7 miljardia euroa. Meriteollisuuden markkina on kansainvälinen, sillä tuotteista jopa 90 prosenttia menee vientiin.
Elinkeinoministeri Sakari Puisto toteaa, että ala on vahvassa muutoksessa ja suomalaisen meriteollisuuden on nyt vastattava kovaan kysyntään.