Eduskunta hyväksyi tänään äänin 107–49 polttoaineiden verotuksen keventämisen.
Hallitusohjelman mukaisesti veronalennuksen tavoitteena on vahvistaa kotitalouksien ostovoimaa keventämällä liikkumisen verotusta. Samalla polttoaineveron alennuksella on myös logistiikan kustannuksia alentava vaikutus.
Hallituksen esitys hyväksyttiin tänään eduskunnassa selvin äänin, sillä vain SDP, vihreät ja vasemmistoliitto äänestivät vastaan.
Vihervasemmiston linja jyrkästi autoilijavihamielinen
Vihervasemmiston linja pysyy siis tiukan autoilijavihamielisenä.
Autoilevan työmatkalaisen tai muuten autoa arjessaan tarvitsevan tuskin kannattaakaan äänestää vasemmistopuolueita, sillä polttoaine olisi jatkossa taas kalliimpaa, mikäli vihervasemmisto pääsee valtaan.
SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen vihjaili jo Iltalehden haastattelussa, että suomalainen kyllä kestää sen, jos bensa maksaa hieman enemmän mittarilla. Iltalehden haastattelussa Räsänen väläytteli jopa kilometripohjaista veromallia autoiluun liittyen.
Bensan hintaa alennettu jo useilla hallituksen toimilla
Kansanedustaja, perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja Joakim Vigelius muistuttaa, että vielä aikaisemmin autoilijan ostovoimaa on heikennetty massiivisesti. Polttoaineveroa korotettiin Suomessa viime vuosikymmenellä liki joka toinen vuosi.
– Siihen päälle vielä päästökauppa, ilmastotavoitteet ja erilaiset maksujen korotukset, joita on tullut autoilijoille sekä kunnilta että valtiolta. Se on osunut suomalaisiin, jotka ovat autoilevaa kansaa. Bensan hinnalla on konkreettinen merkitys, Vigelius sanoo.
Hän muistuttaa, että polttoaineen hintaan vaikuttavat sekä maailmanmarkkinahinta – johon Suomessa ei voida vaikuttaa – että poliittiset päätökset. Polttoaineiden hintoja onkin jo aiemmin laskettu useilla hallituksen päätöksillä.
– Toivotankin ilolla vastaan tämän lakimuutoksen, jolla hallitus jälleen kerran alentaa polttoaineen hintoja – jo aiemmin tehtyjen polttoaineen hinnanalennusten päälle, Vigelius sanoo.