Vasemmistolaisesta brändiaktivismistaan tunnettu amerikkalainen jäätelöbrändi Ben & Jerry’s julkaisi Twitterissä päivityksen, jossa se syyttää Bidenin hallintoa sodan lietsomisesta ja vaatii toimimaan rauhan puolesta. Yhtiö julistaa, ettei ole mahdollista samaan aikaan varautua sotaan ja pyrkiä ennaltaehkäisemään konfliktia. Menneellä viikolla Yhdysvallat päätti lähettää 3 000 sotilasta Eurooppaan Nato-maiden tueksi. Päätöksen takana oli Venäjän massiivinen joukkojen keskitys Ukrainan vastaiselle rajalle. Venäläisjoukkoja kerrotaan olevan rajalla kymmenistätuhansista yli sataan tuhanteen. Amerikkalaisbrändi sai viikonlopun aikana moitteita ympäri maailmaa.

Amerikkalainen jäätelöbrändi Ben & Jerry’s hämmentää sosiaalisessa mediassa syyttämällä presidentti Joe Bidenin hallintoa sodan lietsomisesta Ukrainassa.

Viime perjantaina yhtiön virallinen Twitter-tili julkaisi päivityksen:

”Ei ole mahdollista samaan aikaan ennaltaehkäistä ja valmistautua sotaan. Pyydämme presidentti Bidenia purkamaan jännitteitä ja työskentelemään rauhan eteen sen sijaan, että hän valmistautuisi sotaan. Tuhansien amerikkalaissotilaiden lähettäminen Eurooppaan vastatoimena Venäjän uhkaaville toimille Ukrainassa on vain puhaltamista sodan liekkeihin.”

Yhtiön poliittinen julistus sai tylyn vastaanoton kansainväliseltä yleisöltä puoluekantaan katsomatta. Päivitys keräsi nopeasti tuhansittain kommentteja.

Viron entinen presidentti Toomas Hendrik Ilves kuittaili humoristisesti: ”Vegetiuksen 1700 vuotta vanhan klassikkovaroituksen ’Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan’ heittää valtaistuimeltaan… Ben&Jerry’s -jäätelö.”

Ruotsin moderaattipuolueen Tobias Billström kommentoi: ”Yksi syy lisää olla ostamatta tuotteitanne. Se, että tuette tapaa, jolla Venäjä kiusaa naapureitaan on sekä typerää että vaarallista. Pysykää jäätelössä ja jättäkää politiikka muille.”

National Review -lehden vanhempi toimittaja Jay Nordlinger tylytti: ”Maailmassa on monta rukouksen aihetta. Listani kärjessä on kuitenkin se, että ihmiset oppisivat edes alkeellisella tasolla, mitä uhka tarkoittaa. Muuten on vastuussa loputtomista ikävyyksistä.

Entinen Brexit-puolueen europarlamentaarikko Christina Jordan vitsaili: ”Aivojen jäätyminen. Jäätelö voi saada sen aikaan.”

Ihmiset ympäri maailmaa ovat ymmällään, että amerikkalaisbrändi vie huomion pois Venäjän uhittelusta ja valitsee kritiikkinsä kohteeksi ensisijaisesti Yhdysvallat. Alkuvuoden aikana maailmalla on kasvanut pelko Venäjän suurhyökkäyksestä Ukrainaan, eikä Putin ole osoittanut halua jännitteiden purkamiseen.

Viime keskiviikkona Pentagon ilmoitti Yhdysvaltojen päätöksestä lähettää 3 000 sotilastaan vahvistukseksi Nato-maihin Puolaan, Saksaan ja Romaniaan. Päätöksen taustalla oli Venäjän massiivinen joukkojen keskittäminen Ukrainan rajalle. Lähteestä riippuen venäläissotilaita kerrotaan olevan rajalla kymmeniätuhansia, jopa yli sata tuhatta.

Jäätelöbrändin linjauksessa ihmetystä herättää myös se, miksi elintarvikeyritys näkee tehtäväkseen sotkeutua valmiiksi kireään maailman turvallisuuspoliittiseen keskusteluun. Toisaalta länsimaissa on viime vuodet ylistetty yritysten brändiaktivismia ”yhteiskuntavastuun” nimissä.

Brittiläisen monialayhtiö Unileverin omistama amerikkalaisbrändi Ben & Jerry’s on ollut poliittisten provokaatioiden edelläkävijä jo vuosikausien ajan Firma on kuuluttanut tukeaan Occupy Wall Street -liikkeelle ja Black Lives Matter -liikkeelle sekä julistanut vastarintaa Donald Trumpille. Viime syksynä jäätelöbrändin Twitter-tili kommentoi myös Rittenhouse-oikeudenkäyntiä ja kutsui amerikkalaista oikeusjärjestelmää rasistiseksi.

Yhdysvaltojen jyrkkä politiikan ja kulttuurin polarisaatio voi selittää firman provosoivaa brändiaktivismia. Kun poliittiset jakolinjat tunkeutuvat elämän eri osa-alueille, firma on nähnyt vasemmistolaiselle kohderyhmälle flirttailussa markkinointipotentiaalia. Suurelle ja epäpoliittisemmalle yleisölle tämä ei ole vielä ollut ongelma. Venäjämieliseksi tulkittu brändiaktivismi on nyt ylittänyt uuden rajan ja suututtanut jopa alkuperäistä vasemmistolaistakin kohderyhmää.

Tuore kohu voi saada länsimaiset vaikuttajat arvioimaan uudestaan yritysten yhteiskuntavastuun ja brändiaktivismin ihanteita. Vastuullisuudesta on ollut tapana ajatella idealistisesti ja ylevästi. Kun yrityksiltä on toivottu ”yhteiskunnallista aktiivisuutta” erityisosaamisensa ulkopuolelta, kaikkea ei ole välttämättä sanottu ääneen. Yrityksiltä on toivottu tukea ja rahoitusta juuri omille agendoille. Vastuullisuushuumassa on voinut unohtua, että maailmaan mahtuu erilaisia poliittisia näkemyksiä.

Varsinkin brändiaktivismia ylistäneille vastuullisuuskonsulteille on voinut selvitä karu totuus myös siitä, ettei jäätelöfirman markkinointiosastolla välttämättä olekaan länsimaisen geopolitiikan ja sotatieteiden asiantuntijoita.

SUOMEN UUTISET