Nykyinen hallitus on päättänyt useista toimista, jotka alentavat liikennepolttoaineiden hintoja. Tulokset näkyvät jo bensapumpuilla.
Kansanedustaja Ville Vähämäki painottaa, että suomalainen yrittäjyys ja työnteko tarvitsevat edullisempaa liikkumista.
– Kun polttoaineveroa jälleen lasketaan ja jakeluvelvoitetta on säädetty järkevästi, logistiikkaketjujen kustannuspaine hellittää ja maamme kilpailukyky vahvistuu, sanoo Vähämäki.
Polttoaineveroa alennetaan kahdessa vaiheessa
Nyt käsittelyssä olevalla hallituksen esityksellä polttoaineveroa alennetaan kahdessa vaiheessa vuosina 2026 ja 2027, mikä keventää bensiinin ja dieselin litrahintaa. Hallitus on aiemmin keventänyt polttoaineverotusta vuonna 2024 ja loiventanut jakeluvelvoitteen nousu-uraa, jotta hinnat pysyvät kohtuullisina.
– Teollisuus ja vienti eivät pyöri ilman kohtuuhintaista kuljetusta. Emme halua, että autoilu on luksustuote, johon vain hyväosaisilla on varaa, vaan pidämme kustannukset kurissa ja turvaamme suomalaisten mahdollisuudet liikkua koko maassa, painottaa Sami Savio.
Hallitus valmistelee myös pitkään odotettua ammattidieseliä, joka kohdistaa lisähelpotusta kuljetus- ja logistiikka-alalle. Tavoitteena on pitää tavaroiden ja palveluiden hintapaine kurissa.
– Turvallinen ja toimiva arki edellyttää, että ihmiset ja tavarat liikkuvat luotettavasti kaikkialla Suomessa. Autoilun kustannusten laskeminen ei ole vain alueellisen tasa-arvon, vaan myös kansallisen huoltovarmuuden kysymys. Edellisen hallituksen aikana autoilevaa kansaa kuritettiin, mutta perussuomalaisten vahtivuorolla niin ei käy, linjaa Jari Ronkainen.
Runsaasti autoilevalle iso säästö
Polttoaineiden hintaan alentavasti vaikuttavien päätösten lisäksi hallitus on keventänyt ajoneuvoveroa siten, että vaikutus kohdistuu etenkin vanhempaan autokantaan. Hyöty kohdistuu laajasti pienituloisiin ja haja-asutusalueille, joissa auto on välttämättömyys.
– Maakunnista katsottuna arki on pitkien välimatkojen päässä ja julkinen liikenne ei ole realistinen vaihtoehto. Hallitusten päätösten vaikutus liikkumiskustannuksiin on sitä suurempi, mitä enemmän autoa pitää käyttää, toteaa Jari Koskela.
Keskimääräisen autoilijan polttoainekustannukset alenevat vuositasolla, ja mitä enemmän ajosuoritetta kertyy, sitä suurempi on euromääräinen hyöty. Linja toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita ostovoiman ja kilpailukyvyn vahvistamisesta.
– Maaseudulla auto on välttämättömyys. Hallituksen päätökset kohdentuvat oikein, sillä pienikin litrahinnan lasku ja ajoneuvoveron kevennys auttavat hoitamaan työt, kauppareissut ja harrastukset ilman kohtuutonta hintalappua, korostaa Minna Reijonen.