NÄKÖKULMA | Helsingin Sanomien päivittäin harjoittaman EU-markkinoinnin ja populistien haukkumisen ohella suomalaiset ovat saaneet viimeisen viikon ajan ”nauttia” kolmannestakin kesäherkusta – nimittäin vimmaisiin mittasuhteisiin yltäneestä Trump-vastaisen Helsinki Calling -mielenosoituksen markkinoinnista.

HS on käytännössä joka päivä rummuttanut tulevaa mielenosoitusta yltiöpäisemmin kuin tapahtuman järjestäjät itse.

Otsikkoja ja sitaatteja viime päiviltä:

”Kansainväliset jättimediat kiinnostuivat sunnuntaille suunnitellusta Helsinki Calling –mielenosoituksesta”

”Helsinki Calling -mielenosoitus on saamassa valtavan potin kansainvälistä huomiota”

”Tuhansien mielenosoittajien odotetaan kulkevan Kaisaniemestä Senaatintorille – Helsinki Calling varmisti nimekkäitä puhujia sunnuntain mielenosoitukseen”

”Helsinki Calling -mielenosoituksessa puhuu sunnuntaina nimekkäitä aktiiveja Suomesta ja ulkomailta.”

”Suurimpaan, Helsinki Calling -mielenosoitukseen, odotetaan useita tuhansia ihmisiä.”

”Helsinki Callingin Facebook-tapahtumassa oli maanantaina vajaat 10 000 osallistujaa ja tapahtumasta kiinnostunutta. Mielenosoitukseen odotetaan jopa 15 000 osallistujaa.”

”Trumpia ja Putinia saattaa odottaa Helsingissä jättimielenosoitus – järjestäjät odottavat peräti 15 000:ta osallistujaa”

Ilmaisesta mainoskampanjasta ei ollut apua. Viidentoista tuhannen osallistujan hehkutus lässähti noin pariin tuhanteen – ja siinäkin luvussa on mukana täysin viattomia turisteja.

Pari sanaa rooleista

Normaaleille demokratioille on tyypillistä, että neutraalit mediat uutisoivat mielenosoituksista, eivät varsinaisesti osallistu niihin. Mutta tällaisesta perushygieniasta ei ollut sunnuntaisessa Helsingissä tietoakaan.

Syistä, jotka ovat tavallisille kuolemattomille tuntemattomia, HS oli mielenosoituspuffiensa lisäksi tapetoinut Helsinginniemen englannin- ja venäjänkielisillä kettuilumainoksilla, joissa yhtiö sättii maahamme saapuvia suurvaltojen valtionpäämiehiä ja yrittää ilmeisesti samalla poseerata jonkinlaisena sananvapauden lähettiläänä. Erikoinen tempaus, ei voi muuta sanoa. Yhtiön oma toiminta epädemokraattisen EU:n tauottomassa markkinoinnissa sekä itsenäisyysmielisten suomalaisten loputtomassa leimaamisessa ei ole mitään muuta kuin sitä itseään, mistä lehti muita syyttää.

MATIAS TURKKILA