– Euroopalla ei ole mitään syytä rasvata Venäjän sotakonetta LNG:llä myös tulevat vuodet. Tämä ikiliikkuja tulee tilkitä heti, jotta Venäjälle ei jää todellista mahdollisuutta oman logistiikkaketjunsa rakentamiseen, Vilhelm Junnila vaatii.
Syyskuussa EU:n viisi suurinta fossiilisten polttoaineiden tuontimaata maksoi Venäjälle yli 900 miljoonaa euroa. Pakotteiden ulkopuolella oleva maakaasu käsitti 2/3 tästä summasta. Suurin osa kaasusta tuli putkea pitkin tai toimitettiin nesteytettynä maakaasuna (LNG).
– Ymmärrän, että olemassa olevista sopimuksista on vaikea luopua, mutta uusien tekeminen voidaan kieltää välittömästi. Asiantuntijat ovat lisäksi ehdottaneet, että nykyisten sopimusten mukaista tuontia voidaan rajoittaa nykytason alapuolelle, Junnila kertoo nopeavaikutteisimmista vaihtoehdoista.
EU jatkuvasti askeleen perässä
Esimerkiksi Centre for Research on Energy and Clean Air ry:n (CREA) mukaan on olennaista, ettei Venäjälle anneta aikaa oman laivastonsa ja sopimustensa rakentamiseen Euroopan kysynnän korvaamiseksi.
Suomi kannattaa sitä, että EU-tasoisesti säädetään unionin yhteisille maakaasumarkkinoille pelisäännöt venäläisen kaasun ja nesteytetyn maakaasun eli LNG:n tuonnista.
– Euroopan unioni on kuitenkin jatkuvasti askeleen perässä. Venäjälle ei tule antaa aikaa sopeutua tilanteeseen, jos pakotteiden halutaan olevan vaikuttavia. Vuosi 2028 on todella kaukana mistä tahansa näkökulmasta, Junnila kuvaa pakotepolitiikan realismia.