Kirjoja myydään vuosi vuodelta vähemmän, mutta sähkökirjat kasvattavat suosiotaan. Sähkökirjan ja älypuhelimen tai tabletin kanssa joutava jonottelu tai työmatka muuttuu hetkessä matkaksi mielikuvitusmaailmaan.

Kolmasosa aikuisista suomalaisista lukee ahkerasti kirjoja, vähintään 10 opusta vuodessa. Luettujen kirjojen määrä ei ole vuosien varrella juuri muuttunut, eikä määrä myöskään ole riippuvainen eri päätelaitteista. Eli siitä, millä välineellä kirjaa luetaan.

Kirjojen myynti on laskenut Lehman Brothersin kuprusta lähtien, erityisesti viimeiset kolme vuotta. Yhtälö on semmoinen, että 40 prosenttia kirjoista myydään lokakuussa järjestettävien Kirjamessujen ja jouluaaton välissä, suuri osa lahjaksi, myös isänpäivänä. Kirja-alan edustajien mukaan tavallisten sukankuluttajien lahjaksi ostamien kirjojen määrä on vähentynyt, johtuen yksikertaisesti käytettävissä olevien tulojen pienenemisestä ja varovaisuuden lisääntymisestä kuluttajien keskuudessa.

Elisan mukaan kuluttajakäyttäytymisen muutos on nyt pääsemässä vauhtiin: Sähkökirjojen myynnin odotetaan tuplaantuvan viime vuoteen verrattuna.

Elisan kustantaman ja Prior Konsultoinnin toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan sähköiset e-kirjat tekevät vahvasti tuloaan Suomeen. Markkinoiden valloitus tapahtuu yhdessä tablet-laitteiden yleistymisen myötä.

Kustantajien laihdutuskuuri jatkuu

Kirjojen tuottaminen eli kustantaminen ja markkinointi ovat aikamoisten haasteiden edessä. Vaikka kohderyhmät ovat vakiintuneet, tuotantoprosessi on jatkuvassa muutoksen tilassa.

Kirjan julkaiseminen on mahdollista joko yksin tai ryhmässä. Kirjan voi tehdä osuuskunnan tai perinteisen kustannusyhtiön kautta. Yksinjulkaisija voi yrittää saada tuotostaan julki netin kautta, sillä kustantamisen kokonaisuuden hallinta on hänelle käytännössä mahdotonta. Porukka voi puolestaan saada aikaan ihan mallikkaasti tuotetun perinteisen kirjan, jos tuottajaköörissä on edustettuna kaikkien tarvittavien liiketoiminnan osa-alueiden taitajia.

Perinteinen kustantaja on edelleen vahvoilla kokonaisosaamisensa takia. Toki perinteisen kustantajan pysyminen markkinoilla edellyttää riittävää volyymia ja menestysteoksia, joilla tappiolliset teokset voidaan kustantaa. Pienkustantajilla ei juuri tappioihin ole varaa, vaikka kustantaminen olisikin Siltalan toimitusjohtaja Touko Siltalan lausuman mukaisesti ”intohimobisnestä”.

Mystiikka myy

Suomen kirjamaailmassa ruohonjuuritaso voi kaikesta ylärakenteeseen liittyvästä nokittelusta huolimatta kohtuullisesti: Kustanteita riittää ja myös lukijoita mitä kummallisimmille opuksille.

Laihojen taloudellisten aikojen myötä taikuuden ja mystiikan alan kirjallisuuden kysyntä on kasvanut. Tämä kertonee kirjallisuuden harrastajan ja kuluttajan ikuisesta kaipuusta ja pakenemisesta mielikuvituksen maailmaan.

PS VERKKOTOIMITUS

Tagit